Welke spiegelreflex camera is het beste en betaalbaar?

Ik begin in het najaar met een particuliere opleiding,
en ik heb hier een spiegelreflex camera voor nodig.
En ik wil graag weten van de kenners welke ik het beste kan kopen?!

Ik heb nu deze:

(Canon PowerShot SX210 IS Digitale camera - compact - 14.1 Megapixel - 14 x opt. zoom )

Deze heb ik iets van 7 maanden dus nog vrij nieuw wat kan ik hier dan mee? Heeft het nog zin om deze te gebruiken? als ik zo'n nieuwe spiegelreflex camera heb gekocht?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Moeilijk, de beste en betaalbaar, zal voor de meesten onder ons niet te verenigen zijn ;-) de beste is (volgens velen) de Nikon D3s, peperduur. Betaalbaar op het niveau waar jij naar streeft zou een D7000 zijn. Alle mogelijkheden aanwezig om te leren werken met zo'n ding, maar toch schappelijk geprijsd. Vergeet echter niet, dat als je zo'n opleiding gaat doe, je niet wegkomt met je kitlens, hoe goed die ook is, dus je krijgt t.z.t. te maken met nieuwe uitgaven. ECHTER als je voor deze D7000 kiest, heb je de mogelijkheid om heel veel extra's, die je misschien niet zo vaak nodig hebt, via het zeer uitgebreide tweedehands circuit aan te schaffen, omdat op deze body b.v. alle Ai objectieven en latere modellen van Nikon kunnen worden gebruikt, plus veel andere extra's. Bij Canon heb je op dat gebied veel minder keus, en Sony valt helemaal buiten de boot.

Ik denk dat je het beste zo goedkoop mogelijk en het liefste een 2e hands camera. De kans is groot dat je na de cursus en enkele maanden fotograferen hele andere eisen aan een camera gaat stellen dan nu in eerste instantie. Dan zou je een goede nieuwe camera kunnen kopen omdat je dan goed weet wat je precies zoekt en wat jij graag als opties wilt. veel fotoplezier gewenst! Toegevoegd na 1 minuut: en ja, die andere camera houden! Ook ik heb een simpele variant van de aldi die ik (ben ik heel eerlijk!) vaker pak om mee te nemen bij uitjes dan mijn spiegelreflex, puur om het formaat! Toegevoegd na 5 minuten: deze hebben wij (iets anders) , maar pas na 2 jaar hebben we deze gekocht.

Als de opleiding geen eisen stelt, moet je gewoon in de winkel kijken naar een canon, Sony of Nikon. En ze gewoon beetpakken en door de zoeker kijken. Degene die jou het beste in de hand liggen en die het mooiste zoekerbeeld hebben, en binnen het budget valt, de beste keus zal zijn. Die compakt moet je niet weg doen. Een dslr neem je niet altijd mee. Bv naar pretpark oid.

Naar mijn mening zou ik voor een Canon gaan. Maar wat is ‘betaalbaar' (de prijzen lopen uit een van €239 tot over de €6000)? Je hebt een Canon EOS 1000D voor €369. Misschien vind je dit te goedkoop (of juist te duur), je kunt dan altijd voor een duurdere (en betere) gaan, zoals de Canon EOS 450D Body (€459). Kijk goed wat je allemaal wilt; welke functies heb je perse nodig en welke gebruik je zelden of helemaal niet? Kijk eens op de site die ik bij de bron heb ingevuld. Hier kan je invullen wat je graag ‘wilt/nodig hebt’ en kijk of je wat leuks kunt vinden.

Met uw huidig toestel kan je zeker en vast nog heel wat mee. Het zijn indd de ideale dingen om mee naar pretparken of feestjes te nemen. Iets waar een dsrl zich niet zo makkelijk toe leent. Ik weet niet wat het budget is maar als instapmodel lijkt een Canon 1100D (ong. 400 €) me ideaal. 12 megapixels, HD opnames en ISO waardes tot 6400 lijken mij meer dan redelijk. Qua lens weet ik niet wat er juist vereist wordt voor de opleiding. Ik neem aan dat een standaard lens 18-55mm goed genoeg is? Die komen rond de 100 €. Een tip: Je kan een UV filter gebruiken om de lens te beschermen tegen stof en krassen.

Die compact ga je tijdens de opleiding zeker niet gebruiken. Als je namelijk geleerd hebt om goed met een spiegelreflex om te gaan, dan zul je iedere compact te beperkt gaan vinden. En de kwaliteit zal je niet meer bevallen. Want je gaat in RAW werken en de mogelijkheden die je dan hebt zijn eindeloos. Canon heeft drie series. XXXD XXD XD Waarbij de X staat voor de cijfers van de nieuwste types die bij de serie horen. Allemaal 18 megapixel. {{En dan de professionele EOS 5D Mark II. Die is het allerbeste en ook het duurste, dus die zul je wel niet nemen.}} Ik zou alleen de body kopen en niet een set. De kitlenzen zijn namelijk niet zo best. Als je Engels goed genoeg is kijk dan op http://www.steves-digicams.com/camera-reviews/canon/eos-50d-slr/canon-eos-50d-slr-review.html Zeer uitgebreide reviews van bijna alle camera's.

Ik heb die van mij ook tweedehands gekocht. Een canon 400d. Erg tevreden mee! Bij tweedehands zou ik de camera wel ophalen en uittesten. Je weet nooit wat er mee is gebeurd en het is toch een grote uitgave.

Welke opleiding is het? De fotovakschool, fotoacademie of anders? Voor die opleidingen zul je een camera moeten hebben met een volledige handmatige instellingen. Er wordt namelijk niets op de automaat gedaan. Een compact is niet voldoende. Dit moet een SLR zijn. (Heel misschien mag de canon powershot G13). Maar geen risico nemen en een SLR nemen. Ik heb destijds een Nikon D80 gekozen en op de opleiding zag je ook de D70. De D80 is een semi professional en dus een middenklasse. Maar in het 2e jaar (fotoacademie) zal je dat men al een full frame camera wilde hebben of zelfs een middenformaat zoals de hasselblad of technische camera. Ik moet zeggen dat dat de beste camera's zijn, maar peperduur. Is het echt een professionele opleiding, reken dan maar op een flinke kostenpost. Ik kon nog een deel terugvorderen van de belastingdienst. Toegevoegd na 7 minuten: Je hebt ook een goed statief nodig. Een dure lichtmeter. Een goede reportageflitser. Een goede lens. Als je thuis nog de opdrachten wilt maken ook een studioflitsset. Daarnaast een goede fotoprinter en papier en inkt. Dat zijn ook grote kostenposten. Maar goed dat is wat ik over hebt na 2 jaar zo een opleiding (ben ermee gestopt). Maar wel nog zeer bruikbare producten. Het is niet om je af te schrikken. Ik heb zeer veel genoten van de opleiding en heb een hele goede basis nu. Helaas werd het voor mij te druk allemaal. Beschouw je compact maar als een leuke vakantiecamera. Als het je vak of school wordt zal je de vakantie ook daarvan even vrij willen nemen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100