Waar op te letten bij een camera voor "vliegtuigfotografie" ?

Ik ben van plan om een zogenaamde superzoomcamera te kopen voor vliegtuigfotografie, waar moet ik op letten ?
Zelf kwam ik uit bij de volgende toestellen : Olympus Sp-800, Fujifilm FinePix HS10,Panasonic Lumix DMC-FZ45,Fujifilm Finepix HS20 EXR, Nikon Coolpix P500 .

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
1.8K

Het beste antwoord

Het mooie van vliegtuigfotografie is dat de lichtinstelling voor een series foto's vast blijft. Ik zou alleen daarom zeker voor een SLR gaan en niet een automaat.
Vanwege de enorme zoom is stabilisatie een meerwaarde evenal een heel goed statief.

Buiten het toestel zelf kan je weinig halen uit de achtergrond. Want dit is vaak saaie lucht. Een beeld kan interessant worden door juist ook andere elementen goed in beeld te krijgen. Zoals turbulentie, rook, benzinedampen, en snelheid.
De camera (en lens) zullen haarscherp en helder moeten kunnen fotograferen. Je mist deze elementen in all-in-one camera's. SLR is beter. Ook wil je snelle camera hebben, want een mooie turbulentie is zo voorbij en het vliegtuig zelf ook.

Toegevoegd na 19 minuten:
Hoe maak je een plaat die anders is dan welke de anderen maken. Want zeg nu eerlijk. Alle plekken bevinden zich bij elkaar en OP DE GROND. De kans is groot dat iedereen dus ook dezelfde plaat maakt. Hoe kan je dit toch anders doen en met welke elementen kan je 'spelen'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp dat je nog niet eerder vliegtuigen hebt gefotografeerd. 18-55mm is groothoek. Ik ben bang dat jij meer telezoomlenzen zal willen hebben. Je kunt immers niet op de landingsbaan gaan staan.

Andere antwoorden (2)

Ik zou zeker niet voor een compact camera gaan maar voor een digitale spiegel reflex (DSLR)
In de eerste plaats kan je daar naar keuze lenzen op zetten en heb je dus geen scherpte verlies door digitale zoom.
Ten tweede en zeker niet onbelangrijk, je drukt real time af.
Oftewel je hebt geen vertraging tussen het indrukken van de ontspanner en het nemen van de foto.
Kijk eens bij zaken als mediamarkt, cameraland.nl en dergelijke.
Vaak hebben ze leuke instapmodellen voor ongeveer 400 euro.
Zo heb ik zelf een Olympus E450 gekocht met 2 lenzen er bij.
Voor 400 en een beetje.
Geloof me, je hebt veel meer fotografeer plezier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even doorsparen en een echt fotoapparaat kopen. Zie het andere antwoord.

Toegevoegd na 50 seconden:
Moet zijn: zie de andere antwoorden!