Hoe komt het dat in films, camera's nooit druppels op de lens hebben. Hoe kan dit?

Ik zie tijdens scenes met water, dat de camera geen last heeft van waterdruppels op de lens. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Allemaal leuke reacties, die ook wel kloppen, maar de eerste reden/oorzaak is dat die lui WEL hun "zonnekap" gebruiken. Heel veel "amateurs" denken dat ze dat ding voor niks bij hun lens krijgen, en gebruiken hem niet (zag vanmiddag nog een Chinees met een dikke Canon die hem er in de volle zon hier in Spanje ook niet op had), maar dat ding doet dit soort "wonderen": minder lichtvlekken in beeld bij tegenlicht, en beduidend minder kans op druppels op je lens. Kost tegenwoordig niks meer, zit bij de prijs van de lens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

3 hoofdredenen:

De camera's zitten in goed gecoate [afstotende] onderwaterhulzen, de beelden kunnen worden ge-edit, ze schieten een scene opnieuw als er wel druppels op de lens zitten

Toegevoegd na 32 seconden:
(En uiteraard hebben ze eigen regen, welke ze zelf controleren, zodat de regen alleen in de scene valt en niet er omheen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een professionele cameraman/vrouw heeft voldoende hulp om de camera watervrij te houden.
Al is het maar een assistent die een paraplu vasthoudt.

In documentaires zie je trouwens wel degelijk af en toe filmbeelden met druppels op de lens.

Wil je het zelf voorkomen, dan is hierbij een oplossing:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk je nu echt dat bij speelfilmsopnames de gehele ploeg in de regen staat te blauwbekken!!! Bij film opnames regent het meestal ZEER plaatselijk en zeer zeker niet daar waar de Hightech Panavision HD camera staat, tenzij (bij storm) de camera is voorzien van bescherming. Dit werkt echter zeer belemmerend voor de cameraman.