Welke groothoeklens met Nikon vatting is goed?

Ik ben op zoek naar een groothoeklens, om meer diepgang in mijn foto's te krijgen. Ik heb al een aantal lenzen in mijn bezit (18-55, 55-200 en 50mm), maar ik wil meer breedte.
Ik zit op dit moment te denken aan een 35mm (deze is namelijk ook goedkoop), maar is dit wel genoeg als groothoek? Ik weet niet precies waar ik op moet letten qua vervorming enz. Het hoeft niet persé van Nikon te zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Aan je objectieven te zien heb je dus een DX sensor, en is je 18-55 al aardig groothoekig (komt overeen met 28 op "kleinbeeld". Wil je dus meer groothoek, en dat kan ik me voorstellen, moet je dus denken aan een 10-20 of 12-24, of een visoog.
Zelf heb ik de 12-24 F4 én de 10-17 F3,5-4,5, beiden van Tokina. De 12-24 komt overeen met 18-35 in KB, voor normale groothoek opnames is dat wel voldoende.
Er bestaan ook enkele objectieven die van 10mm af gaan, is gelijk aan 15mm, meestal nogal moeilijk mee om te gaan. Er is zelfs (van Sigma) een die bij 8 begint!
De visoog is een specialistisch objectief, vaak is de perspectief onbruikbaar.
De Tokina 12-24 is extreem goed, en zowel met als zonder ingebouwde motor leverbaar
(http://www.kamera-express.nl/Objectieven-en-lenzen/Tokina_objectieven/Groothoek_Zoomlenzen_t_m_80mm/Tokina_12-24mm_II_F_4_0_AT-X_PRO_DX_new_built-in_AF_Nikon_DX_incl_zonnekap_met_2jaar_garantie_Nederlands.htm)
Kijk er maar eens naar. het is bij mij zo'n beetje de meest gebruikte "lens"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

18mm is natuurlijk veel meer groothoek dan een 35mm. Als ik je vraag lees en ik zie dat je al een 18-55mm lens hebt, dan ga ik denken aan fischeye. Dus 10mm of 12mm.

Ook is het wel belangrijk welke camera je hebt, of je nog een cropfactor hebt omdat de sensor kleiner is dan full-frame (35mm kleinbeeld).
Heb je nog een cropfactor van 1.5 (nikon) dan is die 18mm in verhouding met kleinbeeld 24mm. Dat is dus wat minder groothoek.

35mm lens is niet nodig, want die zit al in je 18-55mm lens. Tenzij je die lens niet goed vindt. Een vast brandpunt lenzen zijn altijd beter als zoomlenzen.

Maar groothoekiger dan 18mm zijn fischeye lenzen. Dus met enorme vertekeningen. Ik ken iemand die hier hele mooie foto's mee kan maken. (ik zie hij die niet meer op de website heeft staan).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit het feit dat ie een 18-55 heeft, weet je al dat ie DX heeft. Dus is 18 gelijk aan 28. En 35 komt overeen met 52, dus geen groothoek, maar standaard.