Hoeveel geld kan ik vragen?

Ik ben al een aantal keer benadert door het AD omdat ze mijn nieuwsfoto wilde hebben voor in de krant. Hoeveel geld zou ik daarvoor kunnen vragen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's
2.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoeveel is het waard ? Toegevoegd na 9 minuten:
Hoeveel vind jij het waard , maak samen een prijs waar je het overeens kan worden . Laat de foto is zien :p gr
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jouw foto plaatsen met je naam erbij.
verder:
een foto is maar een foto
wordt eventjes gezien
en is de volgende dag vergeten en weg
bij het grof vuil
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eleo, daarom zijn er ook zoveel persfotografen failliet gegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@joh bb: dat wist ik niet. je weet er wat van
en er zit wat in wat je zegt, dikke plus.

Antwoorden (7)

Ligt aan de actuele nieuwswaarde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zelf niks vragen, je naam bij de foto moet voldoende zijn vind ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke dankjewel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een krant jou benaderd zou ik hem zeker niet voor niets laten plaatsen. Een krant is een commercieel bedrijf wat met goede foto's de oplage probeert te verhogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook voor jou, daarom is de persfotografie helemaal kapot gegaan. Feitelijk is het broodroof van beide kanten. Die krant hoort voor zijn foto hetzelfde te betalen als ze betalen aan hun eigen fotograaf als ze die nog hebben. Maar de krant hoopt op gratis en daarom komen ze niet over de brug..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
duidelijk bb
daar zijn gewoon vaste prijzen voor.de mensen van het AD weten dat,begrijp niet dat ze je dat niet gezegd hebben.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Niko, Ik wel, het gaat slecht met de kranten en de meesten staan al met 1 voet in het faillesement. Daarom bezuinigen ze op de fotografen en azen ze op gratis materiaal. Aangezien elk telefoontje tegenwoordig een goede foto en videokamera heeft, en de meesten internet krijgen ze de foto's al binnen terwijl het nieuws zich voltrekt. Dat was altijd al de droom van elke krant. Ze krijgen gemiddeld op elke gebeurtenis 25 tot 100 foto's en video's binnen terwijl het nieuws nog aan het voltrekken is. Allemaal beelden van mensen die al trots zijn dat hun materiaal wordt gebruikt en ze praten niet over geld. Daar kan een beroeps persfotograaf nooit tegenop. Het gekste is nog, het is wettelijk broodroof en een hele branche is daar al aan kapot gegaan, toch grijpt justitie niet in.
niko
13 jaar geleden
@BoerBuitendijk.
wel,daardoor kan ik me meer met de artistieke kant van de fotografie bezighouden.daar geldt wel:tis de man/vrouw achter de camera,en niet de camera welk het verschil maakt. ik ben er al een tijdje uit,maar zo als jij het verwoord,dan begrijp ik het ook.
maak een overeenkomst met het ad dat ze een volgende foto van je ook publiceren dat kan je later bij een eventuele sollicitatie laten zien als voorbeeld .
ik denk dat je daar meer aan hebt dan aan een paar tientjes want meer gaan ze je echt niet geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt er maar aan wat er op die foto staat. Als de Euromast omvalt, en jij hebt een foto gemaakt, tijdens het omvallen, ben je miljonair. Maar als je een foto maakt, van een aanrijding met blikschade, is die foto misschien 10 Euro waard.

Er zit niks anders op, dan het AD te vragen, wat ze zelf een redelijke prijs vinden. Als je lef hebt, ga je nog wat onderhandelen om de prijs op te schroeven, en als de transactie is voltooid, ben je een stuk wijzer geworden over de waarde van nieuwsfoto's. Bij de volgende foto, weet je dan ongeveer waar je aan toe bent, en gaan de onderhandelingen met de krant een stuk sneller.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor de Euromast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die tijd is voorbij Mesher. Dit zijn de woorden van een ex professionele fotograaf. Zie andere reacties van mij bij deze vraag.
Zou zelf zeggen vraag niet te veel en wacht niet te lang. Oud nieuws is geen nieuws.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De prijzen voor nieuwsfoto's zijn hoger dan je mischien zou verwachten.
€ 150 - 500 voor een foto is heel nornaal. Voor een regionale nieuwsfoto zou je best € 50 - € 100 kunnen vragen.
Heb je een foto waar Yolanthe in een parkeergarage met haar nieuwe liefde staat te zoenen dan kun je gerust meer dan € 10.000 vragen.
Let er op dat ze betalen voor het gebruik van de foto en dat je niet het gehele copyright verkoopt. Anders gaat het AD geld verdiene aan jouw werk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En hoe behoud je dan zelf het copyright?
Dat moet je dan toevallig ook net weten hoe dit werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat doe je door dit in een contract vast te leggen. Je geeft de afnemer het recht om de foto te mogen plaatsen in hun eigen media (krant/website) maar je zorgt ervoor dat je zelf eigenaar blijft van je eigen content.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft niets te doen om het copyright te behouden. Als ze het eigendomsrecht van de foto willen dan moet dat expliciet in de rekening staan. Staat dat niet op de rekening dan is het kopierecht altijd van de fotograaf. kopierecht verkopen begint bij 50.000 euro per foto. MAAR........ Dit is achterhaald door de tijd. Lees mijn andere reacties.