Wat is de zoomfactor van de lens 18-55mm F3.5-5.6 OSS (nex-5) meer dan 10x?

Cameralens zoomfactor

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's
1.1K

Antwoorden (3)

Het gaat hier om een zoomlens met een bereik van 18 tot 55 mm. Die 55 mm zou je kunnen zien als ongeveer 1.5x zoom. In ieder geval dus lang geen 10x.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zoomfactor van een 18-55mm lens is 55/18 = 3,06. Dat is dus minder dan 10x.
gvrox
13 jaar geleden
De zoomfactor is eigenlijk niet belangrijk (dat is meer een populaire verkoopterm).
Deze camera heeft een cropfactor van 1.5. Dat wil zeggen tov van 35mm film, welke een standaard lens heeft van 50mm. Hiermee is de standaardlens voor jou camera 35mm.

Een standaard lens voor een camera wil zeggen dat het beeld zonder vervorming er net zo uit ziet als in de realiteit.
Hierbij moet je weten dat bij een groothoeklens alles uitgerekt wordt en bij een telelens alles in elkaar gedrukt wordt.

Kortom voor jou lens is dus tussen 18-35mm groothoek en van 35-55mm tele. Al met al een typische standaard-zoomlens welke vaak voor een camera wordt meegeleverd. Echt inzoomen naar tele toe kan je hier niet het (het zijn meer overzichtsfoto's dan ingezoomde foto's).
Gelukkig kan je zelf de lens wisselen en bijvoorbeeld naar een lens gaan kijken van 70-200mm als je wilt zoomen naar tele toe.

Zie de afbeelding om het verschil te zien tussen uit elkaar getrokken van groothoek en in elkaar gedrukt van tele.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt wel wat je zegt, maar dat is géén antwoord op de vraag.