Kan ik scherpe foto's maken(actie-sportfotografie) met een Nikon macro lens?

Kan ik scherpe foto's maken(actie-sportfotografie) met een Nikon macro lens? Wil beide soorten van fotografie gaan beoefenen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's
1.2K

Antwoorden (4)

Een macrolens is gemaakt om opnamen van dichtbij te maken. Maar op zich kun je er ook "gewone" fotos mee maken, want ze stellen automatisch scherp en ook op grotere afstanden. Maar het beste voor sportfotos is wel een telelens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
scherpte heeft te maken met de sluitertijd, camera trilling, object beweging en kwaliteit van de lens en camera. Ook de ISO speelt een rol in absolute scherpte, evenals de diafragma.

Zorg dat de sluitertijd snel genoeg is, dat je eventueel meebeweegd met het onderwerp, dat je inflitst om je onderwerp te bevriezen, dat je je camera goed stil houdt.
Als je absolute scherpte wilt, let dan ook op de diafragma waarbij de lens het beste is in het midden van zijn bereikt, F8 tot F11.
Iso altijd de laagste waarde houden, en de belichting perfect: ruis in het beeld beinvloed de scherpte.

En uiteraard: wel scherpstellen, eventueel een bril nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een MicroNikkor kun je zeker ook dat soort foto's maken. De meeste Micro Nikkors zijn F2,8, dus voor sportfoto's is dat genoeg. Enig puntje van kritiek is natuurlijk dat de Micro Nikkors geoptimaliseerd zijn voor dichtbij, maar ik denk niet dat je het merkt wanneer je sportfoto's maakt, omdat in dat geval de onscherpte nu eenmaal meer zal voortkomen uit het feit dat je onderwerp beweegt (of ga je schakers fotograferen?)
Bij deze toch niet echt voordelige objectieven hoef je voor optimale scherpte ook niet zoveel te diafragmeren als gdanonym aangeeft, Nikkors als deze zijn bij F4 echt al wel zo'n beetje optimaal, alleen bij macro zul je, vanwege de scherpte diepte wel naar F8,11 of 16 moeten gaan, maar daar zul je al wel het een en ander van weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij sportfotografie zit je vaker vast aan een telelens. Welke lens heb je (op het oog)? Een sigma sigma 70-300 apo dg schijnt het te kunnen maar ik heb te weinig info over de lens die jij bezit.