Wat is het maximale afdrukformaat in cm van een foto met een resolutie van 3888x2592?

Dat de foto dus nog volledig op scherpte is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's
1.2K

Het beste antwoord

Dat hangt er op af wat je bedoelt met volledig op scherpte. Grotere afdrukken worden over het algemeen op grotere afstand bekeken. Daardoor lijken ze scherp. ook al is er met een groter bestand theoretisch meer scherpte. Als je met je neus op de gemiddelde poster gaat staan is die ook niet scherp, en de nachtwacht is van dichtbij ook niet scherp. Dus ik zou zeggen: print eens op A3 en kijk of JIJ dat scherp genoeg vindt.
Ik heb net een expositie gehad waarbij ik foto's met 10 megapixels afgedrukt had op 25 X 40 (ongeveer). Die zijn op gewone kijkafstand echt prima.
Nog één opmerking: Een foto is mooi en brengt een emotie over of hij is dat niet. Dat is maar zeer ten dele afhankelijk van scherpte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als ie raw geschoten is a3 formaat goed haalbaar, is het jpeg dan zou ik a4 max aanbevelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Één vraagje nog: ik weet dat een foto in raw-format veel meer opslagruimte vereist, maar aan hoeveel MB moet ik denken bij een scherpe, goedgeslaagde foto?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergis je er niet in dat een RAW-foto niet meer pixels heeft. RAW is vooral interessant om de foto te bewerken. Als je er na het bewerken een zo min mogelijk gecomprimeerde jpg van maakt is die prima af te drukken op a3 en groter.
Ga uit van 118 pixels per cm (300 per inch) wat als standaard aangehouden wordt. Dan wordt het dus 33 bij 22 cm als je de foto niet gecomprimeerd hebt tot bv een jpg. Als je dat wel gedaan hebt is het lastig in te schatten, omdat een jpg in verschillende gradaties je beeld benadeelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toevallig dezer dagen gesprek gehad met foto handelaar/fotograaf over deze materie. De huidige printers zijn middels aangepaste software in staat om van een 7Mp RAW bestand een A0 print te maken die goed oogt. Die moet je natuurlijk niet op 40cm afstand bekijken!