Waarom mag je in sommige apparaten uitsluitend SD-kaarten gebruiken met een bepaalde opslaglimiet?

Ik gebruik sinds kort een SD-recorder, voor de opslag van beelden afkomstig van mijn beveiligingscamera's. Bij de systeemspecificaties van deze recorder staat vermeld, dat dit apparaat SD-kaarten tot 2 maximaal Gb ondersteunt.

Waarom is hieraan een limiet verbonden en wat zou er gebeuren wanneer ik er (structureel) een SD-kaart van bijvoorbeeld 4 Gb in stak?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

SD kaarten van meer als 2 Gb zijn meestal SD-HC (High Capacity) kaarten. Er bestaan kaarten van 4Gb die gewoon SD (SC) zijn, maar hier is erg moeilijk aan te komen.
SD-HC is een ander opsag protocol, hiervoor is er andere programmatuur en soms ook andere hardware nodig om deze kaarten aan te kunnen sturen.
Als je wi proberen met een grotere kaart, en je kunt de firmware van je recorder niet aanpassen, moet je een non-HC type kaart zien te vinden. Voor zover ik weet worden die niet meer geproduceerd, dus zul je waarschijnlijk naar een restpartij moeten zoeken, of een tweedehands exemplaar.
Officieel ondersteunt de SD-SC (standaard capacity) slechts tot 2 Gb. Er zijn wel 4 Gb SD-SC kaarten in de handel(geweest).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is spimpelweg de maximale opslaggrootte die he apparaat ondersteunt. Wat er gebeurt als je er 4Gb instopt zal variëren: sommige apparaten zullen weigeren te werken met zo een kaart, andere zullen meer dan die maximale grootte niet kunnen aanspreken. Je kunt het proberen, het is onwaarschijnlijk dat ie er stuk van gaat.
Maar in elk geval is het zonde van je geld om zo een kaart te kopen bij zo een apparaat.