Wat is optische vergroting? Kun je er een voorbeeld van geven?

Om een camera uit te kunnen leggen moet ik meer weten van een eenvoudige lens.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Camera's
1.6K

Het beste antwoord

Het effect van breking van licht in lenzen zorgt voor de mogelijkheid om 'in te zoomen' op een object, oftewel, het object te vergroten.

Licht wat van de ene omgeving (bv lucht) naar een andere omgeving gaat, verandert van richting. Dit is goed te zien door een stok in helder water te plaatsen. Het lijkt alsof de stok gebroken is. Als jij door een glasplaat kijkt, zie je precies alles zoals je het zou zien zonder een lens. Dit komt omdat de breking van licht alleen niet plaats vindt als het licht recht op het brekingsoppervlak staat.

Als je een lens neemt, dan breekt het licht steeds iets anders, naarmate van de kromming van het lens oppervlak. Licht wat als een evenwijdige bundel op de liens valt, komt er aan de andere kant uit als een uitwijkende danwel samenkomende bundel, met een focus punt, het brandpnt, waar al het licht tezamen komt.

De uit elkaar wijkende bundel geeft optisch het effect van een vergroot beeld. Als dit op je beeldsensor wordt geprojecteerd wordt het object reletief groot op de sensor gezet, en dus vergroot gefotografeerd.

Dit in tegenstelling tot digitale zoom. Hier wordt het beeld gewoon door software kunstmatig vergroot, zoals in bovenstaande reacties te lezen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dan wordt het twee keer zo groot gemaakt het plaatje in het geheugen en dan wordt elke 4 keer grotere cel in vier delen geknipt, om weer in het raster te kunnen passen... Er wordt dus gemiddeld om de nuances te behouden... Maar deze methode voegt niets toe, nee maakt de kwaliteit minder, omdat er informatie bij verzonnen wordt die er niet is...
Zoom je in mechanisch dan krijg je dat er niets bij verzonnen wordt en dus blijft de scherpte behouden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Optisch=mechanisch Digitaal= wat XiniX zegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je voor de rechtzetting... :-))
Gezichtsbedrog of een optische illusie is iets wat het oog waarneemt, dat door de hersenen anders geïnterpreteerd wordt
Dat is optische vergroting dus ook.
Word ook wel toegepast in tuinen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De optische zoom is de zoomratio waarvoor de lens ontworpen is.

Digitale zoom begint waar de optische zoom ophoudt. Om echter toch nog een stuk verder in te kunnen zoomen, wordt er een kleinere uitsnede van de beeldsensor
genomen, en dit beeld wordt weer omgerekend naar de volledige sensor. Dit houdt in dat van bijv. een 6 megapixel sensor slechts de middelste 2 megapixel gebruikt worden voor beeldregistratie. Deze 2 megapixel worden dan in de camera weer teruggerekend naar 6 megapixel. Om het beeld te reconstrueren moeten door de camera pixels (bijverzonnen) worden. Dit gaat gepaard met kwaliteitsverlies.

Bij optische zoom heb je dit niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed gezegd kweenie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waaom een - ?Voor mij een + !
Ik neem aan dat je weet wat vergroting of zoomen is. Vergroting in een moderne digitale camera kun je bereiken via software, zoals in jouw computerr (zoals met control + in jouw browser). Dat leidt onvermijdelijk tot minder informatie (=puntes) per cm2
Maar als je een iets betere lens in je camera hebt (en voldoende pixels) dan kan je ook vergoten met behulp van de lens, zoals je met een vergrootglas doet. Dat heet optische vergroting (via optiek=lens).
Er gebeurd waanzinnig veel in een moderne camera, maar dit is wel de eenvoudigste uitleg.
Het voordeel vabn optisch zoomen is, dat er meer van het beeld wordt vastgelegd door de camera, bij niet optisch zoomen worden de puntes verder uit elkaar geplaatst. Kijk maar eens met een loep naar een krantefoto. Populair: als je meer water in de pap gooit krijg je meer pap. maar als je lekker pap wilt dan zal je meer havermout EN meer water moeten gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 en weer wat geleerd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hetzelfde als voor Kweenie: waarom een - , voor mij een + !
Optische zoom is de vergroting die je krijgt door gebruik van de lenzen.

Digitale zoom is exact hetzelfde als inzoomen op je PC met het vergrootglas.

Als je dus een nieuwe camera zoekt, moet je alleen naar de optitsche zoom kijken. De digitale zoom is een wassen neus (mooi marketing item), maar dat doe je net zo gemakkelijk op je PC zonder het origineel aan te tasten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Optische vergroting is te vergelijken met een vergrootglas. Een lens zorgt er tevens voor dat het object op de juiste branpunt afstand komt en zo de hele sensor of film vult.

Toegevoegd op 11-06-2009 13:58:51
Hier een link naar de Engelse Wikipedia