Zou dit een goede keus zijn als je wilt beginnen met een hobby fotografie?

Ik denk dat ik fotografie erg leuk kan gaan vinden. Om dit uit te gaan vinden heb ik mijn oog laten vallen op deze camera:

http://www.bol.com/nl/p/elektronica/fujifilm-finepix-s1600/9000000008666579/index.html?promo=digitale-fotografie_tout-SCE-Dig.fotografie_tout-fuji-s1600_9000000008666579_Fujifilm+FinePix+S1600

Niet te duur, dus niet zo erg als blijkt dat ik er weinig aan vind.
Is deze camera een goede stap om te beginnen met fotografie? Of hebben jullie wellicht een ander idee om me op weg te helpen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Vaak denken mensen dat ze betere foto's kunnen maken als ze een hele dure en goede fototoestellen hebben. Eentje waarmee ze heel ver kunnen inzoomen en een groot zoombereik hebben. En een camera die er ingewikkeld en duur uitziet.

Niets is minder waar, en goede foto's maakt alleen een goede fotograaf. Ongeacht welk materiaal hij heeft. Of er nu veel ruis in de foto zit, of het beeld bewogen is, of dat de lens vies is. Dat maakt allemaal niet uit, het is de fotograaf die het beeld maakt. Er zijn zelfs professionele fotografen die met een simpele mobiel professionele opdrachten uitvoeren. Natuurlijk staat de klant dan wel even raar te kijken, maar hij betaalt de fotograaf voor zijn beeldend inzicht.

Kijk maar eens naar de 1e afbeelding bij dit antwoord. De foto is van Peter Day welke een professioneel fotograaf is. Kan je aan de afbeelding zien dat de fototoestel van goede of goedkope kwaliteit is?

Wil je leren om te fotograferen, dan zou ik een camera kiezen welke ook een volledige handmatige instelling heeft als je technisch goeie foto's (goede belichting, goede contrast, enzovoort) wilt leren maken. Wil je inhoudelijk goeie beelden maken, voldoet elke camera en dus ook een mobiele telefoon.

De 2e foto voorbeeld is van Arnold Newman. Kan je hiervan zien of de foto is gemaakt met een goede kwalitatieve camera, of van een goedkopere camera?

---

Voor wat betreft de camera uit jou vraag, heb ik even op de specificaties van de fabrikant gekeken (http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/s/finepix_s1600/specifications/index.html).
Op zich lijkt het een prima camera met een manuele instelling voor het fotograferen. Echter kan ik niet terughalen hoe snel de camera is, en hoe snel hij reageert als je de foto gaat maken. Wat MIJ zou irriteren op een gegeven moment, is dat de camera met 4 AA batterijen werkt. Weer dat geklooi met de batterijen, waarbij ik zelf liever een enkele accu heb.
Maar voor het geld lijkt het me een prima instapmodel voor 1/2 jaar (misschien een jaar). Dat is wel ruim genoeg de tijd om te kunnen bepalen of je fotograferen echt leuk vindt. Bovendien kan je de camera altijd nog wel verkopen via marktplaats.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

de 12.2 megapixel | 15x optische zoom geven je alle ruimte om te experimenteren. heb zelf met een soortgelijk toestel gefotografeerd met prima resultaten.
en elke hobby begint met een interesse toch? je zal er niet aan miskocht zijn. in geval dat fotografie toch niet je 'ding' is kun je hem weer doorverkopen.
succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geen slechte camera, maar let erop dat dit geen spiegelreflexcamera is. Een spiegelreflex heeft een grotere sensor waar meer licht op kan vallen voor mooiere foto's. Ook de lenzen van een spiegelreflex zijn verwisselbaar en geven mooiere foto's. Nagenoeg elke gevorderde fotograaf gebruikt een spiegelreflexcamera. Ook wordt deze camera gevoed door AA batterijen hetgeen ik zelf niet zo voordelig vind, maar dat is aan u de keuze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat een spiegelreflex- camera voor iemand die net begint niet geschikt is. En inderdaad, AA- batterijen zijn erg onhandig, het beste is gewoon een oplader bij de camera. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AA-batterijen zijn op elke hoek te krijgen en sta je dus minder snel zonder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat domtic zegt snijdt hout, je kunt die AA's overal kopen, dus zit je nooit onthand. Koop wel goede, of een heleboel goedkope!
hey,ik heb zelf de fuji finepix s5700,een vergelijkbaar ouder model.
het was mijn overstap van analoge fotografie naar digitaal.
het is een echte aanrader als je meer wil dan snelle kiekje`s maken,want dan is een kleinere platte camera een stuk handiger.de fuji steek je niet zomaar in je binnenzak.
ikzelf ben heel erg tevreden over mijn fuji,die ik naast andere camera`s gebruik.
de prijs is heel mooi voor een toestel als deze.
reken wel op ong 50€ meerkosten voor een geheugenkaart en 4 oplaadbare batteryen plus oplader.
ik gebruik geheugenkaarten van de Hema. ze zijn goed genoeg en niet duur.
veel plezier met de fotografie toegewenst.
bijgaande foto gemaakt met mijn fuji,in de macrostand uit de losse hand.
Plaatje bij antwoord
13 jaar geleden
Het ziet zeker uit als een prima begin camera.
klein,robuust maar toch wel een beetje power.
De specs zijn ook goed te noemen,,op de batterijen na.
Ik denk dat je best een hoop camera krijgt voor je geld.

maar ik heb nog wel wat vragen/opmerkingen

Heb je al enig idee wat voor fotografie je wilt gaan doen ?
portret,natuur,macro,sport,Urbex ?
Je kan alle kanten op en voor elke kant heb je specifieke spulletjes "nodig".
Kunnen er losse objectieven op ? dit ivm de lens die uitschuift. en kan het niet vinden bij de specs van de camera.Dit kan erg belangrijk worden als je bijvoorbeeld macro fotografie (extreme close ups),of sportplaatjes wil gaan schieten.
Ik zie dat hij op batterijen werkt,een accu heeft de voorkeur dit ivm leeglopen als je hem niet gebruikt,en een accu gaat langer mee als je plaatjes aan het schieten bent.
Een statief is bij een hoop soorten fotografie onontbeerlijk,en afhankelijk wat je richting is zou ik toch wel een goedkope op de kop tikken.
Tip : Koop er direct een geheugenkaart van 4 of 8 Gb bij,
Het intern geheugen is zo vol,en je camera word er langzaam van.

Ik ben zelf begonnen met een panasonic lumix dmc-fz7,
maar ben (mede dankzij urban exploring) overgestapt naar een canon eos 60d spiegelreflex,het is een hele aanschaf maar je krijgt er zulke mooie plaatjes voor terug...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral in belgie eigenlijk,in nederland zijn nog wel een aantal locaties maar in belgie slopen ze zowat niets.sommige locaties zijn een paar honderd jaar oud en staan al 30 jaar of langer leeg.
Via google earth gaat het bij mij anders prima ;)
Anders moet je zoeken via andere urb-ex sites.De exacte locatie zal er niet bij staan, maar vaak wel hints...
wat ook werkt is gewoon gaan rijden,en zien wat je tegenkomt onderweg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tuurlijk niet,als je er nog nooit van gehoord hebt is het logisch dat je er niets vanaf weet ;)
Het is het bekijken van infrastructuur,dat door door de mens gebouwd, maar ondertussen verlaten is.
Denk aan oude mijnen,ziekenhuizen,forten enzovoorts
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen probleem
In een review staat dat de camera op batterijen is, dat is erg onhandig want je moet telkens batterijen kopen, eventueel opladen enzovoort, vooral als je hem veel gaat gebruiken kun je veel beter een oplaadbare camera kopen.

Ik heb zelf FinePix S5700, die zijn erg goed, en vergelijkbaar met degene waar jij je oog op liet vallen, hij is alleen niet te koop bij bol.com. Maar hij heeft een oplaadbare accu enzovoort.

En anders raad ik je aan om naar mediamarkt of foto klein ofzo te gaan voor informatie over een camera die het beste voor je is. Of kijk op deze site, je kan wat eisen stellen voor je camera:

http://www.cameraportal.nl/digitale-camera/zoeken/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Camera heeft leuke mogelijkheden, een redelijke zoom en je hoeft niet met lenzen te sjouwen. Het hangt toch wel af van welke wensen je bij de camera hebt en of je het zelf daarom een goede keus vindt. De prijs is zonder meer mooi. Goed zoombereik. Je kunt nog eens op prijsvergelijksites kijken en probeer goed te bepalen wat je ermee wilt.
Een goede aanvulling is een circulaire panoramafilter waarmee je mooie contrastrijke foto's krijgt bij een blauwe bewolkte lucht. Het haalt ook reflecties weg. Kijk ook of je het leuk vindt om te gaan experimenteren met fotobewerking bv panoramafoto's, HDR (Google eens) en andere bewerkingen. Je hebt leuke freeware zoals Photofiltre of Gimp (wat ingewikkelder) en stitchprogramma's voor het maken van panoramafoto's.
Veel plezier met deze hobby en ik nodig je uit om naar mijn voorbeelden te kijken
.
http://www.flickr.com/photos/jeroenhensen/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een camera, er zitten veel opties op, maar eigenlijk is dit gewoon een digitale camera, in de iets luxere soort.
En let op dat je bij deze genoeg batterijen op zak hebt, want het schijnt, zie reviews, dat na 2 uur je batterijen al leeg zijn.

Ik heb zelf in december een spiegelreflexcamera aangeschaft en ben er nog steeds heel blij mee. Deze kan je instellen in jouw wensen. IK heb de Canon EOS 1000D gekocht. Zeer scherpe foto's, en je kan achtermekaar door klikken.
Heb nu al een stuk of 500 foto's gemaakt en de batterij die oplaadbaar is, is nog niet leeg. Ik zou je goed laten voorlichten en eens rond vragen, want bol.com is qua prijzen ook niet echt de goedkoopste.