Welk formaat foto moet ik kiezen als ik die op een website wil zetten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's
14.2K

Het beste antwoord

Bedoel je de grootte:
ongeveer 800x600 pixels voor een grote foto 200x150 px voor een kleine.

Bedoel je bestandsgrootte:
Als een foto in een pagina wordt opgenomen, dan is het verstandig erop te letten dat hij niet groter wordt dan ongeveer 20kb.

Bedoel je de bestandsopmaak ('file format'):
Hedendaagse browsers ondersteunen in ieder geval drie bestandsopmaken: GIF, JPG en PNG, elk met hun eigen eigenschappen.

GIF is goed alles wat is opgebouwd uit vlaken met (exact) dezelfde kleur. Voorbeelden zijn logo's, buttons en diagrammen. Het heeft de mogelijkheid om 1 kleur als "doorzichtig" in te stellen, zodat een GIF niet altijd rechthoekig hoeft te zijn, maar bijvoorbeeld ook rond. Tevens kunnen GIFs ook meerdere afbeeldingen afspelen als een soort van filmpje.

JPG (of JPEG) is zeer geschikt voor foto's. Het biedt mogelijkheid tot compressie, waardoor de bestandsgrootte van de foto relatief klein blijft. Hierbij gaat echter wel kwaliteit verloren.
De bestandsopmaken JPG en GIF worden ook door de meeste oudere browsers ondersteund.

PNG gaat inmiddels alweer een jaar of 10 mee. Het is eigenlijk een soort "best of both worlds": het kent compressie en het kent uitgebreidere mogelijkheden voor transparantie dan GIF (pixels kunnen gedeeltelijk transparant gemaakt worden)
Wil je foto's in een andere vorm dan een rechthoek, of wil je compressie maar toch de originele kwaliteit van de foto behouden, dan is PNG de keuze. Nadeel is wel, dat programma's om PNG-bestanden te maken en te bewerken wat schaarser zijn.

Soms lees je dat PNG niet door alle browsers ondersteund wordt, maar dat is achterhaald: de laatste drie versies van alle veelgebruikte browsers kunnen ermee overweg.

Samengevat:
JPG wordt voor foto's het meest gebruikt en is een goede keuze.
Er zijn echter gevallen waarin je voor PNG zou willen kiezen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Type JPG/JPEG op formaat van 1024x768 of hoger zou goed moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een site geeft aan hoe groot een avatar mag zijn.
Zonodig kunt u met behulp van een programma zoals
Pixresizer de juiste grootte instellen indien uw afbeelding te groot of te klein is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het jpg bestandsformaat, met als grootte van 800x600 is hij groot zat zodat hij direct op een beeldscherm getoond kan worden.
Als de foto groter is, dan zie je vaak maar een deel en moet je scrollen om de rest te kunnen zien.

Ook moet de kleurbeheer op sRGB staan (als je met kleurbeheer werkt)

Het is verstandig als je de foto verkleint, om daar na ook even een verscherping er overheen te doen. Dit maakt de verkleinde foto weer even wat levendiger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op websites staan enkel .JPG fotos = bestandstype (.gif .tiff .bmp niet dus)

formaat maximaal je scherm resolutie, maar kijk wat je zelf groot of klein genoeg vind, rechtermuis eigenschappen zie je formaat staan.

sla je foto op met save for web, oid, 60% geeft een heel redelijk aantal KBs, ga niet boven de 250kbs (1/4 mb) maar eerder rond de 100, anders wordt de download zo traag.

Verklein foto's dus niet in je websitebuilder, omdat de opp dan misschien wel afneemt maar het aantal KBs niet.

voorbeeld 400/300 pixels 63kb
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal geeft de website aan hoe de grootte van de foto moet zijn. Als dat niet is dan cropt de provider zelf de foto naar een kleiner formaat. Daarnaast moet je ook kijken hoe groot dat je het er zelf op wil hebben. Ik weet niet wat voor website je bedoelt. Soms hoef je gewoon niets te doen en gaat het automatisch