Verkeerde lens op mijn Canon EOS 400D?

Ik heb een Canon EOS 400D (body) aangeschaft en heb daar een "oude" canon EF lens 35-80 van een analoge Canon EOS 1000FN opgedaan. Nu merk ik op dat veel onderwerpen door de zoeker mooi scherp waren dit op het eindresultaat niet zijn. Kan dit aan de lens liggen? Moet ik dan toch een EF-S lens aanschaffen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

De canon 35-80 is een erg goedkope kitlens met een slechte reputatie qua scherpte in de forums. Je kunt er geen backfocus of focus shift problemen mee hebben omdat hij geen grote opening heeft. Je bent beter af met een 35 en/of een 50mm prime lens en een beetje de voeten gebruiken, of een stuk weg croppen, dan met een onscherpe zoom. Op een digitale camera heb je eigenlijk een 18 of een 24mm lens nodig als groothoek omdat de sensor zo klein is ten opzichte van 35mm film. Voor digitaal (DX) heb je eigenlijk een 18-55 mm lens nodig voor hetzelfde bereik als de analoge camera heeft. De moderne kitlenzen voor DX formaat hebben dat bereik wel, dus een wat modernere kitlens is een goed idee en vrij goedkoop op de tweedehandsmarkt.
De moderne lens met dezelfde karakteristieken heeft een goede reputatie overigens.
http://www.dpreview.com/lensreviews/canon_18-55_3p5-5p6_is_c16/5
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als het in de zoeker scherp is dan moet het op de foto ook scherp zijn.
Dit kan ook met de DOF Depth of field zijn. Het beeld dat je in de zoeker ziet is het beeld met het diafragma open. In de zoeker zie je dus het beeld met het diafragma open. Dit geeft een bepaalde scherptediepte DOF. Als je nu uw toestel voor je houd met de lens naar u toe, dan heb je de knop die je moet gebruiken om je lens van het toestel te halen, Onder deze knop vindt je een kleinere knop. Als je deze knop indrukt dan ga je het beeld zien door uw zoeker hoe het beeld is met het diafragma op de positie die je hebt ingesteld. Denk er aan dat hoe kleiner het diafragma hoe meer scherpte je gaat krijgen.
Probeer ook eens wat fotos te nemen met manuele scherpstelling en kijk eens dat je dan het probleem nog hebt,
Je moet ook eens kijken of je een stabilisatie op de lens hebt. Als je deze hebt en deze staat ingeschakeld kan het zijn dat op bepaalde momenten je fotos niet scherp zijn
En als laatste kan het ook onscherpte zijn die ontstaat omdat jij de camera beweegt tijdens het afdrukken en dit vooral bij langere sluiterstijden,
Robby BB