Ik zit 4 dgn p.w, 9 uur p.dag, op een werkplek waar het geluidsniveau op 110 db zit met een frequentie van 48KHz. Je hoort dus amper iets. Schadelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio

Antwoorden (4)

lijkt me duidelijk schadelijk omdat je er frequent mee geconfronteerd word .
dat kan lijden tot ,wat men noemt, fabrieksdoofheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is zeer zeker schadelijk, als ik jou was zou ik zo snel mogelijk voor gehoorbescherming zorgen.
Deze bescherming is verplicht vanaf 85 dB en dient door de werkgever verstrekt te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het ook schadelijk terwijl je dus niks hoort? Het is behoorlijk stil hier alleen de meting geeft 110 db, 48 KHz aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zit dus gewoon op een kantoor, het wordt veroorzaakt door een luchtventilatiesysteem op het dak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm, in dat geval zou ik eens bij een veiligheidskundige of arbo medewerker na gaan wat te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt!
Je gehoor is ongevoelig voor die frequentie, je activeert geen enkel actief gebied, dus de frequentie is onschadelijk. Je hoort dus niet amper iets, je hoort niets. En als je toch wat je hoort ligt dat in het hoorbare gebied en kan niet de genoemde frequentie van 48 kHz zijn. Mischien moet je het geluidsniveau in een ander frequentiegebied ook eens controleren. Hoe is die 110 dB eigenlijk gemeten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt Theo, ik hoor van meerdere mensen dat het voor het gehoor niet schadelijk zou zijn. De dB is niet gemeten door een meetbedrijf maar met een iPhone App, de vraag is dus ook hoe betrouwbaar het is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je gebruikt de term "zou", dus helemaal zeker ben je er nog niet op. Ik kan je echt geruststellen, er zijn geen trilhaartjes in je gehoor die op de frequentie van 48kHz kunnen reageren. Dus je kunt er voor 100% zeker van zijn dat je gehoor er geen nadeel van ondervindt. Wat de iPhone betreft: je kunt daar geen luidheidsmetingen mee doen omdat daarvoor de noodzakelijke wegingskarakteristieken ontbreken. Overigens erg goed dat je de vraag gesteld hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wederom bedankt! Ik ben gerustgesteld.
Ik denk dat je trommelvliezen de trillingen niet verwerken en ze ook niet in trilling komen. Maar wellicht hebben de trillingen wel op andere weefsels van je lichaam invloed.
Namelijk de echografie werkt met frequenties van 1 mhz tot 10 mhz (dus veel hoger) die ze los laten of een lichaam of zelfs babys in de buik. Het lijkt me dat zo`n apparaat niet schadelijk is omdat het zoveel in de medische wetenschap wordt gebruikt. het meest waarschijnlijke is dus dat de 110db op 48 khz ook niet schadelijk zal zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt cvw, hier kan ik verder mee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die 1 tot 10 Mhz moet je zien als elektromagnetische straling, niet als akoestische. Een frequentie van 48 kHz is een akoestische oftewel een mechanische trilling die je niet alleen niet kunt horen, maar die ook geen invloed heeft op andere delen van je lichaam. Bedankt voor het noemen van het frequentiegebied vd echografie.