Een mosfet versterker is een versterker die destijds geintroduceerd is als transistorversterker met de eigenschappen van een buizenversterker dus hoge dynamiek echter de praktijk heeft uitgewezen dat, dat toch tegenviel. kort gezegd een gewone transistor is stroom gestuurd een mosfet is spannings gestuurd (zoals de ouderwetse buis) Het stuurcircuit is daardoor een stuk eenvoudiger te maken bij een mosfet doordat er weinig stroom loopt om de mosfet aan te sturen. Momenteel is de mosfet versterker eigenlijk verdrongen door de digitale eindversterker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij een gewone transistor is er een (weliswaar kleine) stuurstroom nodig. Een veldeffect transistor heeft aan een kleine spanning voldoende; dit voor het geval dat de signaalbron te zwak is om een stroompje te leveren.