Kun je de kabel van een versterker in de versterker/gitaar laten zitten als je niet speelt?

In de handleiding van de versterker staat iets in de richting van: kabel verwijderen als je een langere tijd niet speelt, maar ik vraag me dan af... wat is een langere tijd? is een langere tijd 23 uur, 23 dagen of misschien een paar maanden...

(ik heb een vox 15w versterker, en een ibanez s320 gitaar)

Toegevoegd na 15 minuten:
Ik wil mijn 700 euro aan nieuwe apparatuur niet kapot maken... dit is mijn eerste elektrische gitaar + versterker..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
2.2K

Antwoorden (5)

Persoonlijk zou ik hem gewoon ontkoppelen. De hoofdreden zal zijn dat als je versterker aan staat, je dus signaal aan het versterken bent. Dat zal geen echt probleem opleveren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kabel van gitaar naar versterker kan m.i. zonder probleem blijven zitten. Misschien bedoelen ze in de handleiding de spanningskabel van de versterker naar het stopcontact.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kabel aan gitaar is geen probleem als je de versterker maar ontkoppelt van het stopcontact.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het doen maar er zijn risico's;
Door krachten op de pluggen , kan het contact beschadigd raken in zowel de apparatuur , de pluggen als de kabels zelf , als je druk- en/of trekkrachten op de draad krijgt.
Laat je gitaar en versterker aan elkaar zitten , dan is dat elektrisch gezien veiliger dan alleen de plug in de versterker te laten zitten.
De gevoelige versterker kan door de losse plug aan spanningen blootgesteld worden, zoals statische elektriciteit, maar ook metaalvlakken waarmee de tip van de plug in aanraking komt, zo kan deze brom-inductie oppikken of door kasten die capacitieve koppeling hebben met het lichtnet en zo een stevig signaal kan geven aan de versterkeringang die de ingangelektronica kan beschadigen.
Het is dus mede daarom af te raden losse ingangkabels in oa. versterkers te laten zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de manual staat "Unplug this apparatus during Lightning storms or when unused for long periods of time "en even verder "remove the plug from the socket if not using it for extended period of time" Dit betekent dat je de stekker uit het stopcontact moet halen als je het apparaat niet gebruikt. Met de aan/uit schakelaar schakel je het apparaat niet helemaal uit, hij blijft wat stroom gebruiken en blijft dus licht warm van binnen. Zie het als een televisie die op standby staat.