Hoe kan het dat ik WEL geluid hoor als ik DTS-HD via de optische aansluiting afspeel?

Overal op internet lees ik dat je via een optische toslink kabel geen DTS-HD kunt doorgeven aan de receiver. Wij hebben een receiver zonder HDMI dus moet ik wel de PS3 aansluiten via de optische kabel om surround geluid te krijgen. Echter als ik een Bluray aanzet en ik kies bij geluid voor DTS-HD krijgt de receiver gewoon signaal en geeft ie DTS aan.
Werkt het nu wel of niet? Of zet de PS3 het om naar gewoon DTS?

(Dolby Tru-HD pakt ie niet)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Alle Blu Ray spelers zijn 'backwards compatible', dat wil zeggen dat er ook altijd een standaard DTS 5.1 (of DTS 6.1ES) track wordt doorgegeven als je geen DTS-HD decoder / HDMI ingang op de receiver hebt. DTS-HD Master Audio (de allerhoogste audio kwaliteit) kan worden doorgegeven als zowel je speler als je receiver de HDMI 1.3 norm aankan (en dit signaal op het schijfje staat uiteraard) Voor DTS-HD High Resolution Audio heb je aan beide kanten minimaal HDMI 1.2 nodig. Maar met 'gewoon' DTS is ook niets mis hoor! Let er sowieso in alle gevallen op dat je een goede optische kabel gebruikt, anders lever je alle kwaliteitsvoordelen weer in door inferieure verbindingen tussen de componenten.

Volgens mij zet de PS3 het gelijk inderdaad gewoon om naar normaal DTS.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100