Geeft een 8 inch woofer hetzelfde effect als 2 woofers van 4 inch?

Ik vroeg me af of een woofer van 8 inch dezelfde geluidsdruk, luchtverplaatsing, ... heeft dan 2 woofers van 4 inch.

Het lijkt me dat een 8 inch woofer meer kan omdat de oppervlakte groter is, maar zeker ben ik niet.

Kan iemand mij hiermee helpen?

Alvast bedankt!

Simon

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
1.4K

Het beste antwoord

Qua oppervlak leveren ze evenveel op. De 8 inch heeft meer massa en dus misschien meer moeite met hogere tonen weergeven.

Als je de 4" speakers dicht genoeg bij elkaar monteert zouden ze volgens het line-array principe gaan "koppelen" om een lijnbron te vormen. Ze mogen niet verder uit elkaar zitten dan een halve golflengte anders vormen ze geen lijnbron meer. Gekoppelde speakers kunnen samen lagere tonen weergeven dan die twee speakers apart. Dus uiteindelijk zou je in die theorie hetzelfde laag moeten kunnen bereiken als de 8 inch op zich kan. Het lastige is alleen dat de golflengte natuurlijk frequentie afhankelijk is en dus alles onder een bepaalde frequentie pas gaat koppelen. Maar deze technieken zijn zeer lastig om 100% accuraat te realiseren door mechanische en natuurkundige belemmeringen.

Lang antwoord kort:
Mogelijk, maar ligt het aan de situatie waarin de 4 inches zijn opgehangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Inderdaad. De oppervlakte van een 8 inch woofer is veel groter dan van 2 stuks 4 inch woofers. Met de eerst kan dus een grotere geluidsdruk worden opgebouwd.
escape
11 jaar geleden
In theorie produceren de twee 4 " speakers meer geluidsdruk bij gelijk toegevoerde vermogen. Dus de 8" bv 50 watt en de de twee 4" ook 50 watt samen doordat de twee 4" woofers elkaar helpen als ze bij elkaar gebouwd zijn althans heb je echter 3 db meer dus gaan ze harder.
Het rendement van de 4" woofer zal echter beduidend lager zijn als de 8" zodat de geluidsdruk in de praktijk lager uit zal vallen.
Volgens de wiskunde is het oppervlak van twee 4" woofers net zoveel als het oppervlak van een 8" woofer.