Ik heb een ion platenspeler gekocht, waarmee je vinyl platen om kan zetten in mp3, echter het dynamisch bereik vd opnames is zo hoog dat het

gewoon kraakt en het geluid niet zuiver is, kan iemand mij vertellen hoe ik het dynamisch bereik naar beneden kan bijstellen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
1.2K

Antwoorden (4)

Bedoel je niet dat de versterker overstuurd wordt? Het dynamisch bereik van platen is juist heel erg laag in vergelijking met digitaal geluid. Als het probleem zit in een te grote versterking van de voorversterker, waardoor de AD-omzetter overstuurd wordt, zou je dat kunnen verhelpen door het apparaat open te schroeven en de juiste potentiometer omlaag te draaien. Als het element van de platenspeler een te hoge spanning afgeeft voor de ingang van de voorversterker, wordt het een stuk moeilijker. Je kunt dit probleem niet op een eenvoudige manier met een instelling buiten op het apparaat verhelpen.

Toegevoegd na 1 uur:
Als je het apparaat niet wilt openschroeven en je hebt nog garantie, kun je het beter terugbrengen. Uit je reactie begrijp ik dat je niet veel op hebt met techniek. Dan heb je weinig aan mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet bij elke plaat het niveau zo instellen, dat de hardste passages niet vastlopen. Je moet eigenlijk blij zijn met de niveauverschillen, die is bij platen al kleiner dan bij CD's. Je kunt de dynamiek wel gaan inperken, maar dan moet je je gaan verdiepen in VST-plugins met compressoren. Die zijn bijzonder lastig in te stellen, trekken vaak de ruis op van je plaat en gaan vaak 'pompen'. Ook die moet eigenlijk bij elke plaat worden ingesteld, en je verandert eigenlijk het beeld van de muziek.
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas ik heb niet veel aan jouw antwoord, de platenspeler is nl met een usb aansluiting verbonden met mijn pc en ik kan nergens het dynamisch bereik veranderen, noch aan mijn pc noch aan het software zelf bijgeleverd bij de platenspeler zelf.
Dan is er iets verkeerd afgesteld, bijvoorbeeld is de gain van de opnemer 9de naald0 veel te hard afgesteld.
Kijk eens of er (binnenin) potmeters zitten die je dan fors lager moet zetten.
Aan de platen KAN het niet liggen.
Hun dynamiekomvang van slechts 30 dB en RIAA correctuur voor verbeterde laagweergave komt niet in de buurt bij de dymapiekomvang van digitale systemen, die doorgaans beter is dan 90 dB, wat in volume een factor miljoen en in spanning een factor duizend verschil in dynamiek is, wat onvoorstelbaar veel is.
Ik vermoed, dat je platenspeler of kapot is of volslagen verkeerd ingesteld is. Dus corrigeren of terugbrengen.
IK kan me nauwelijks voorstellen dat alle spelers dezelfde fout zouden hebben.
Ik weet niet i hoeverre de platenspeler softwarematige gainreductie ondersteunt, want daar hebben we het over.
Het is dus oplossen of terugbrengen, want als dit niet bij te stellen is is het een k......ding. naar mijn mening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat het in de desbetreffende winkel even demonstreren als dit nog mogelijk is, als het probleem in de platenspeler zit krijg je waarschijnlijk een andere. Mocht dit niet meer kunnen, schroef dan de speler open en zet tussen de draden welke van de naald komen een mengpaneel daarmee kun je het signaal waarschijnlijk wat zachter krijgen. veel succes.