Kan ik met de volgende onderdelen een mega-muziekinstallatie maken?

Ik heb ter beschikking:
- 1 stereo-cdspeler met aux ingang en twee aangesloten boxen
- 1 computerboxensetje met een bass en twee kleine losse boxen
Ik wil via mijn computer muziek afspelen en dan op ál deze boxen zodat ik een lekker hard en surround-geluid heb. Is dit mogelijk en zo ja, wat heb ik dan nog nodig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio

Antwoorden (5)

Ondanks het antwoord hierboven is het wel degelijk mogelijk. Het zal geen geweldige combinatie zijn maar het is mogelijk.

Ik ga er vanuit dat je een 'jack-tulp'' kabel hebt. (zie bron) deze ben je nodig voor het aansluiten van je computer op een aux van de radio. Voor het computerboxen setje zal de juiste kabel waarschijnlijk wel bijgeleverd zijn. Dit is een 'line in'' kabel

Je hebt op je computer utigangen voor geluid. Deze aansluitingen hebben meestal kleurtjes. Groen rood roze blauw etc. Bij de instellingen kun je ze wel zien. Je kunt in princpe je stereo-cdspeler aansluiten op het achterkanaal. Welk kleurtje dat is kan ik niet zeggen omdat het per computer verschild. Bij mij zou het het zwarte rondje zijn.

Vervolgens sluit je het computerboxsetje aan op het (bij mij blauwe) gaatje.

(je kunt je stereo cdspeler ook als voorspeakers gebruiken, maar jij wilt ''lekker hard'' dus ik raad je aan de speakers met het meeste bas of welke jij het beste vind klinken, als voorspeakers te gebruiken.)

Je zet je instellingen dan op '' 4.0'' of quadrophonic, want dat is het beste wat je kunt krijgen, het is dus wel surround.
5.1 kun je niet krijgen omdat je geen center speaker hebt. 4.1 heb je óók niet omdat de computer de subwoofer en de twee boxen van je computer boxensetje ziet als gewoon twee grotere speakers.

Nu zal de computer het geluid bestemd voor de voorspeakers sturen naar het ''blauwe'' gaatje, dus de set die je als voorspeakers hebt gezet.

De computer stuurt het geluid bestemd voor de achterspeakers naar het zwarte gaatje, dus de stereo-cdspeler.

Het is in princpe erg gemakkelijk, maar erg moeilijk uit te leggen zo via internet. Ik weet niet wat voor een audioprogramma's je hebt, of jij ook zo'n eenvoudig ''realtic HD audio manager'' hebt als ik of een dergelijk programma. Als ik naast je zou zitten bij je computer zou ik het zo 1,2,3 voor je kunnen doen, maar helaas gaat dat niet.

Een 1.000 maal betere oplossing is het kopen van een home cinema set of 5.1 boxensetje met een digitale aansluiting. Je kunt dan simpel weg met een toslink of een coaxale digitale kabel alles aansluiten en je hebt gelijk 5.1 surround.

Bij vragen of onduidelijkheden moet je maar reageren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
surround geluid zal wel lukken maar hard zal het niet gaan aangezien ik geen versterker in je lijstje ziet staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je er geen versterker tussenprikt,zak het een iel geluidje worden. Een goede amplifier is het hart van de installatie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie dat de versterkers in de boxen en CD speler zitten.
Mega muziek zal gezien het meestal beperkte vermogen
wel niet inzitten maar multichannel, redelijk diepe bass (door de subwoofer) en op een kleine kamer kan het harder 'Knallen 'dan je buren leuk vinden.
Je doet er wel goed aan de bassen echt zoveel mogelijk door de subwoofer op te laten knappen, de andere luidsprekers kunnen dan met minder vervorming veel haarde het midden en hoog weergeven.
Je zult met 5 kanalen (subwoofer meegerekend een mode moeten kiezen met virtual center.
Dat is geen quadro (die kent geen center) maar het certergeluid wordt dan op nul graden fasedraaiing door de linker en rechter frontboxen weergegeven.
Voor de rears neem je de ZWAKSTE set , dat zijn mogelijk de CH luidsprekers, maar kijk maar even.

Veel plezier.

P.S. Zet bass enhancing(Big Bottom)/ sound enhancing (Aural exiting) op de computer AAN, de psycheakoestische processor laat de boxen dan dieper klinken zonder dat dat extra vermogen kost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een extra box geeft je maar 3 dB harder geluid. Voor een echt hard geluid heb je een flinke versterker nodig en boxen met een hoog rendement, bijvoorbeeld Jamo. De versterker kun je op je computer aansluiten.