Waarom doet mijn geluid zo raar?

Elke keer na een paar maanden doet het geluid van mijn MP4-speler heel raar. Het klinkt heel hol, de zang hoor je niet (of heel zachtjes), maar wel de achtergrond zang, soms klinkt het alsof het wordt doorgespoeld... dit is me al heel vaak gebeurd, en ik weet niet of het aan mijn MP4 ligt of aan de koptelefoons die ik gebruik. Ik heb sinds 2 weken een nieuwe MP4 en daar gebeurd het nu weer bij, en wel bij alle koptelefoons die ik gebruik. Wat is er aan de hand en wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
4.5K

Het beste antwoord

Als je oortjes er niet helemaal goed in zitten, trekt het versterkertje veel stroom.
Daardoor kan de klemspanning voor de DA converter te laag komen te liggen zodat de soundprocessing niet goed werkt.
De soort vervorming wijst daar namelijk op.
De pluginsteekdiepte is vrij kritisch en ik begreep dat het zowel bij de verschillende MP3 speler gebeurt als bij verschillende oortjes.
Omdat hij het soms ook goed doet zal het wellicht niet aan de "opname " liggen.
Door substitutie is dus aangetoond dat het niet alleen aan de speler/oortjes ligt, dat de stem wegvalt kan kloppen, die zit middenin het stereobeeld en die heeft dus het zwaarst te leiden van een asymmetrische weergave.
Sommige oortjes hebben verschillende pluglengtes en daarom hebben de spelers zelf oortjes meegeleverd gekregen, er is echter geen standaard-afspraak over de pluglengte, vroeger was de plug langer en sindsdien is er een aanslagrand aan de oortjes , waardoor de plug minder diep in de geluidsbron gaat.
Bij de ene is dat exact goed, bij de ander net te diep, te ondiep of is er zijwaarts aan getrokken, waardoor inwendige verbuiging van de contacten er voor zorgt dat de aansluitingen niet exact meer matchen.
Daardoor kan zoals eerder genoemd een kanaal kortgesloten raken
De versterkretjes kunnen door de PWM best veel stroom leveren maar dan gaat de inwendige weerstand van de voeding zorgen dat de werkspanning van de convertor niet meer helemaal gehaald wordt.
In mijn optiek is dit de enige verklaring die alle waarnemingen dekt.
Wat te doen: zorg dat de plug er recht en volledig ingestoken wordt. Werk met een opgeladen batterij.
VOORKOM zijwaarts inwerkende krachten op de plug en vermijd haakse pluggen. Die lijken wel heel beschermend maar geven nimmer een axiale kracht op de plug als de draad strak staat.
Maak de plug schoon met WD 40 of beter ballistol op een doekje (wapenolie), deze laatste tast materialen NIET aan.
Kies een goed oortje (dus met rechte plug) en blijf die gebruiken.
Zorg dat de draad nimmer strak komt te staan.
Zet het volume wat lager, bij kortsluiting daalt de systeemspanning dan minder.
Check ook de aansluitingen van de geheugenkaartjes (hebben beperkte levensduur) en neem ook die contacten af met ballistol op een doekje

Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

als het maar eens in de paar maanden gebeurt, ligt het er dan niet gewoon aan dat je de plugg van je hoofdtellefoon er niet helemaal lekker in hebt zitten? als die er maar een klein beetje uit zit krijg je gelijk heel ander lelijk geluid. Ik kan me ook niet voorstellen dat als het maar eens in de paar maanden gebeurt je koptelefoon of mp4 speler kapot is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
precies heb ik ook gehad +
Dat had ik ook, daarna kreeg ik door dat mijn oordopjes en niet goed ingedrukt zaten. Soms moet je ook een paar keer draaien.

Toegevoegd na 15 seconden:
en = er
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan natuurlijk ook een ingebouwde equalizer zijn, die in je MP4 speler zit.
Ik had een keer heel hol geluid op mijn computer.
Het bleek dat hij op karaoke modus stond.

Misschien dat dit het probleem is.

Veel succes !