Hoe kom je erachter wat de plus -en minaansluiting van speakerboxen zijn?

De aansluitingen zien er exact hetzelfde uit,dus daar is het niet aan te herkennen.Is er een manier om het te testen of is het te horen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
52.1K

Het beste antwoord

Meestal zit er een rood en zwart klemmetje aan de speakers.
Niet? Op zich is het niet zo belangrijk, als ze maar hetzelfde zijn aangesloten op je versterker.
Als je het echt wilt uitvinden, zul je een 1,5 volts batterijtje moeten nemen en het front van je speakers afhalen.
Pruts twee draden aan het batterijtje en sluit het kortstondig aan op je speaker. Je ziet dan je woofer (grote luidpreker) bewegen. Naar voren of naar achteren.
Zet een + bij de klem waar de speaker naar voren gaat
waar de plus van de batterij op aangesloten wordt.
(Of andersom, als je het maar hetzelfde doet bij beide speakers)
Aan de draad zit vaak een ribbeltje aan één van de twee aders om de zaak goed te kunnen aansluiten.
escape
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kunt het aan de speakerdraad zien. Op de min zit over de gehele lengte van de kabel een heel dun opstaand randje ennn je kunt de kabel ook nog eens goed nakijken, want als je geen rood en zwart hebt staat het er vaak op vermeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Antwoord nummer een is helemaal juist.
Soms echter laat zich het front niet verwijderen.
Dan is antwoord twee een goede aanpak.

Het is echter niet met zekerheid te zeggen welke POOL
de gemarkeerde draad heeft, dat kan zowel de min als de plus zijn. (daarmee bedoel ik de ribbel op de draad, soms echter een witte streep of de draad met vierkante isolatie terwijl de andere van de dubbele draad dan ronde isolatie heeft.
Nu is het niet erg belangrijk of je de plus of de min op de plus van de luidsprekerconnector aansluit, ZOLANG ALLE LUIDSPREKERS maar OP DEZELFDE MANIER AANGESLOTEN ZIJN, want dan is het systeem in DEZELFDE FASE AANGESLOTEN en dat is ZEER BELANGRIJK.
Dus bij een systeem met meerdere luidsprekers die niet op
plus en min te determineren zijn moet je de gemarkeerde van de twee draden steeds op de PLUS aansluiten.
Kun je van bijvoorbeeld de frontluidspreker wel de plus vinden zoals in antwoord een beschreven, dan kun je er bij een set die bij elkaar hoort, vanuit gaan dat alle luidsprekers met dezelfde draadcodering de plus dezelfde draadcodering heeft als de plus (of de min als DIE de draadcodering draagt).
Luidsprekers zelf dienen symmetrisch te werken, dat betekent dat ze hetzelfde zouden moeten klinken op de plus op de plus zit of de plus op de min zit.

Geluisdpuristen (als ik) weten echter dat dat niet zo is.
Het beste kun je wel degelijk, vooral bij High End apparatuur de plus van de luidsprekerbox wel degelijk op de plus van de versterker aansluiten.
Dat heeft te maken met de magnetische demping van de luidspreker, vooral bij zware bassen en groot volume., de slag die het luidsprekermembraan kan maken is naar voren toe minder begrensd dan naar achteren toe, ook is de spreekspoel-zelfinductie in de slag naar voren toe anders dan naar achteren toe omdat dan de spoel om een ijzer (magneet) kern zit en als hij ver naar voren uitslaat minder of zelfs niet.
Dat heeft effect op oa. de werking van het scheidingsfilter.
Die gedraagt zich dan anders bij de slag naar voren als de slag naar achteren.
Bij de slag naar achteren wordt de spreekspoel BETER elektromagnetisch gedempt als bij de slag naar voren , als de spoel het homogeen magnetisch veld (deels) verlaten heeft. Bij zeer kleine volumes echter blijft de spoel zowel in de voor- als in de achterwaardse beweging wel volledig in het magnetisch veld en speelt de polariteit geen echter rol van betekenis.
Vooral bij zware (P.A.) installaties is verkeerde poling dus zeer af te raden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mindraad zit vast op de Conus het deel dat heen en weer beweegt als de speaker werkt.
De plus daard gaat naar de magnetische spoel van speaker.
bij dicht gebouwde speakers zit er meestaal een rode en zwarte aanduiding.
Om verwarring bij aansluiten te voorkomen zijn de twwee draden ook verschillend je moet moet gewoon even goed kijken.
Meestal is de ene draad hoekig en de andere rond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
escape
13 jaar geleden
Nee, de twee draadjes gaan naar dezelfde spreekspoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okay, dan moet je het proefondervinderlijk vaststellen omdat ik de speaker hier niet kan bekijken.
Maar als bij de bassen de conus
(het papierendeel van de speaker)
zich achteruit begeeft bij luide bassen dan zitten de draden verkeerd om.
Bij een speaker moet de conus zich nl vooruitbewegen dus van de magnetische spoel af, anders kan hij op de lange duur scheuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog even dit ik weet niet of er ook wisselstroom speakers bestaan, bij wiselstroom speakers maakt de aansluiting niets uit natuurlijk.
Maar ik heb zelf alleen nog maar met gelijkstroom speakers te maken gehad en die hebben wel een plus en een min.