Wat is kΩ?

Ik heb een subwoofer en daar kan ik een versterker op aansluiten.

Vervolgens kan ik op de subwoofer weer luidsprekers aansluiten.

Maar ik weet niet hoeveel ohm de versterken moet zijn.

En ik heb ook geen idee hoeveel ohms de luidsprekers moeten zijn.

De subwoofer is van jvc ( sp-pw100 ).

Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
2.7K

Het beste antwoord

Je subwoofer heeft een high level en low level ingang. De Low level ingang gebruik je als je versterker een (altijd) hoog-ohmige line-output (lijn uitgang) heeft. Je hoge tonen boxen blijf je dan voeden vanuit je versterker.
De high level ingang gebruik je gebruik je als je geen line uitgang hebt en daardoor de subwoofer via je luidsprekeruitgangen moet voeden. In het laatste geval sluit je je hoge tonen aan op de luidsprekeruitgangen van de subwoofer.
Een lijnuitgang is hoogomig, de luidsprekeruitgang laagohmig. De impedantie zoals opgegeven bij een luidspreker is de "wisselstroom weerstand" bij een frequentie van 1000 hertz (Hz), terzij een andere frequentie wordt opgegeven. Een ingangsimpedantie van 50kOhm (50 000 Ohm) voor je low-input is normaal.
Trek je verder niets aan van de uitgangsimpedantie van je versterker als je geen lijn uitgang hebt. De uitgangsimpedantie is altijd lager dan de impedantie van je luidsprekers.

Toegevoegd na 2 uur:
De belasting van een versterker door de juiste impedantie is belangrijker als je een buizeneindtrap met transformator hebt, je kunt dan bij een te hoge impedantie van van je luidspreker theoretisch je eindbuizen opblazen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het enige dat belangrijk voor je is, is de impedantie van de luidsprekers. Die moeten volgens de gebruiksaanwijzing 4 ohm zijn. Zie:
escape
13 jaar geleden
Luidsprekers zelf zijn vrijwel altijd 4-8 Ohm, ingangen van versterkers bieden een weerstand aan de uitgang van de signaalbron aan van 10 KOhm tot 100KOHm .
EEN KOhm is 1000 Ohm.
Moet er dus een passieve luidspreker aangesloten worden dan is 4 tot 8 Ohm gangbaar, een actieve luidspreker (of actieve subwoofer) wordt met een inwendige aansluitweerstand tussen 10 000 en 100 000 Ohm geleverd. Ze zijn meestal voorzien van een ingangsgevoeligheid regelaar, dat verraad ook DAT het waarschijnlijk een actieve luidspreker is.
Actieve luidsprekers hebben een EIGEN ingebouwde versterker.
Ze hebben dan ook meestal een netsnoer of - aansluiting.
Het is een slecht idee om actieve luidsprekers aan te sturen met de luidsprekeruitgang van een (eind) versterker.
Een luidspreker wil ongeveer 10 Volt zien voor een flink stuk muziek, een actieve luitspreker geeft zijn volle vermogen af bij 0.775V.
Daar moet je dus geen 10 volt op loslaten, dat gaat niet goed komen.
Je mag de volumeregelaar niet misbruiken om de actieve luidspreker aan te passen op een luidsprekeruitgang.
Naast ernstige aardingsproblemen ( sommige versterkers werken in brug en hebben dan GEEN aarding, dat zie je vooral vaak bij P.A.systemen en autoradio's) kan de ingangregelaar kapot gaan en dan kan alsnog de actieve luidspreker kapot gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1 kΩ = 1000 Ω
Het is de eenheidsaanduiding voor weerstand/impedantie.
Het is belangrijk om er een exacte stroom doorheen te laten stromen (bij een bepaalde spanning).

De luidsprekers die erop aangesloten worden moeten 4 - 18 Ω zijn.

Hieronder kan je een handleiding downloaden...
http://www.retrevo.com/d/ds/progress?doc=004e55a2f42d960f402357734c955c34&rk=0.3272659535007735
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus ik zou er gewoon een versterker van 6 ohm op aan kunnen sluiten, met een 6 ohm luidsprekers ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee je mag hem dus niet op een versterker aansluiten
De impedantie van een luidspreker kun je bij benadering meten met een doodgewone universeelmeter. meet je ongeveer 4 ohm dan is de impedantie ook 4 ohm. vroeger werd mij ook verteld dat deze waarde pas te meten was met dure instrumenten terwijl de speaker in bedrijf was, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat dit een fabeltje was, en heb het naar het rijk der fabelen verwezen. gewoon meten. Wat de versterker betreft: deze gaan bijna altijd van 2 tot 32 ohm zonder dat ze kapot gaan, maar bij 2 ohm of minder moet je wel oppassen dat de eindtrap dit wel aankan.Teveel weerstand kan geen kwaad,te weinig wel. Dan de bovenstaande vraag: wat is een kilo oom dit is een oom waar bij elke 100 gram een kilo weegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal heb je een impedantie van 4 of 8 ohm. Deze kun je berekenen door de stelling van pythagoras los te laten op de ohmse weerstand en de inductieve weerstand.
Dit wil zeggen, als je een mulitmeter op de spoel zet je iets anders kan meten dan de impedantie die staat aangegeven.