Hoe kan ik het beste de tweeters uitdeuken van mijn audiofiele B&W DM603 S2?

Uitdeuken met plakband is niet gelukt. Gezien de miniscule deukjes werkte het niet om er naast te deuken in de hoopd dat het weer omhoog springt. Het gaat om een metal dome tweeter. Uitelkaar draaien is geen optie voormij. Ook de stofzuigertruc werkt niet omdat ik onze stofzuiger niet 'zachter' kan zetten dus zal ik de hele tweeter uit de speaker zuigen. én ik al geprobeerd met de mond te zuigen via een rietje, een ander kokertje heb ik niet. Dat heeft ook niet geholopen.

De tweeter is 'Nautilus Loaded' Dus weet niet wat preces dat inhoud als je hem überhaupt zou willen demonteren? Ik weet niet welk deel nou 'loaded' is. Heb zelf nog nooit een luidspreker uitelkaar gehaald en preferreer het dus om dat zeker niet te doen! Al zou het alleen al zijn vanwege de kosten van de speaker.
Het is echt een miniscuur deukje of twee en je merkt er niks van in het geluid. Het schijnt dat een deukje de afstraling van het geluid beïnvloed. Hier merk ik niks van.

Een nieuwe tweeter kopen heeft voor mij geen zin, het gaat mij om de verkoop van deze speakers vanwege het upgraden van mijn speakers.

Zie hieronder twee foto's van de tweeter deukjes.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
5.5K

Het beste antwoord

De deukjes worden minder zichtbaar als je ze naar onderen of naar boven draait.
Ik kan je bevestigen dat deze deukjes GEEN ENKELE invloed hebben , what so ever.
Wel kun je met een REGELBARE stofzuiger en een omgeklapt om de zuigmond gespannen binnenband een betere sluiting bereiken maar ik vrees dat het toch lastig wordt.
Zelf zou ik de tweeters zonder meer durven demonteren maar ik heb op dit gebied veel professionele ervaring.
Als je dat nog nooit gedaan hebt is het geen aanrader, zitten de magneten aan de achterkant van een kunststof plaat geschroefd, dan is die er wel af te halen , zodat je bij de binnenkant van de dome kunt, waarbij je met een wattenstaafje zeer voorzichtig van binnenuit de deukjes er uit drukt.
Dan komt het lastigste, in het gunstigste geval zitten er nokjes op de plaat die de magneet weer exact centreren, met vaste hand laat je dan de plaat OP de magneet zakken zodat de spoel weer in de cirkelvormige gleuf verdwijnt en de nokjes of ring weer feilloos aansluiten.
Dan de magneet naar de rand van de tafel schuiven en eerst een schroefje vastdraaien en dan kruislings de anderen, dan tweeter op de kop en de schroefjes aantrekken.
Met een hoge fluittoon ( TestCD 5 KHz) hoor je dan of de spoel niet aanloopt.
Met vaste hand, veel geduld, geen afleiding kan het zijn dat dat je gaat lukken.(mij lukt het altijd).
Zitten er geen schroeven in de magneet, dan is het game over, overigens kunnen de schroeven ook door de voorkant van de plaat in de magneet gaan. Dat maakt het werken iets simpeler.
Probleem is dat de spreekspoel en de plaat zelf ook vastgeplakt kunnen zitten, wanneer er echter schroeven zijn is dat geen lijm en kan je na losdraaien van de schroeven zeer voorzichtig de plaat loswerken.
Het blijft een waagstuk.
Ik wens je , wat je ook besluit , vooral veel beginnersgeluk toe.
Sterkte.

Toegevoegd na 3 uur:
Zie mijn reactie op je reactie, er is nog hoop!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Lekker laten zitten, zou ik zeggen. Je zegt zelf dat je het qua geluid niet opmerkt, met reparatiepogingen loop je wel de kans dat je je speaker onherstelbaar beschadigt.
Aan de foto te zien is het aluminium, ik denk dat je altijd toch een "restbeschadiging" zult blijven zien, dus heel veel zul je er qua uiterlijk niet mee opschieten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan proberen de deukjes met behulp van een stofzuiger er uit te trekken. Dus stofzuiger aan, en zuigmond over de bol plaatsen.

Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De stofzuiger tric werkt altijd. Wel heb je een stofzuiger nodig met regelbare zuigkracht nodig. Sommige stofzuigers hebben in de steel waarbij je de zuigkracht kan aanpassen. Anderen een toerental-regeling
MAAR!:
De grote van de deuk bepaald hoe je het doet. Dus, des te kleiner de deuk des te kleiner de mond om de deuk uit te trekken. Misschien moet je het zelf maken. De mond waar je mee zuigt moet zich vast hechten in het midden van de krater, zodat je dat deel naar buiten kan trekken. Een hele grote mond over de hele tweeter werkt niet.
Als dit niet helpt: Laten zitten. De bol is dan gedeformeerd en de deuk zal niet uit te halen zijn. Het materiaal is uit zijn vorm.
Alleen cosmetisch zal je er last van hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kans dat het alleen maar erger wordt is dermate groot dat je er beter af kunt blijven. De stofzuiger methode zal zeker niet werken omdat de deukjes aan de zijkant zitten. Het enigste wat kan is het membraam eraf schroeven en terugduwen maar ook dan zul je het blijven zien net als bij een auto waar een deuk uitgehaald is zullen er scherpe naden zichtbaar blijven die naderhand nog uitgevlakt moeten worden. Bij zo`n membraam is dat uitvlakken niet mogelijk.