Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het dat mijn koptelefoon alleen mono geluid geeft als ik hem in mijn laptop plug?

Alles staat toch echt ingesteld op stereo...

Toegevoegd na 1 uur:
Heeft iemand enig idee wat er eventueel mis zou kunnen zijn met de geluidsinstellingen van mijn laptop?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
9.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas, geen andere ingang, en hij gaat er echt niet verder in...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het is blijkbaar mijn laptop...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zoals hierboven staat is ook mijn gedachte. Waarschijnlijk is één van de twee pinnetjes in de aansluiting te ver naar buiten gebogen waardoor hij geen contact meer maakt met de jack plug.

Wat je hier tegen kunt doen is met een gebogen naaldje het contactje weer naar binnen buigen (zodat de jack plug hier weer contact mee kan maken). Minimale kans dat er iets kapot kan gaan en het is altijd goedkoper dan repareren. Mocht dit niet lukken, ben ik bang dat je het toch moet laten repareren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, bedankt, daar heb ik wat aan!

Andere antwoorden (5)

Mono kabel? Misschien koptelefoon aan één kant stuk. Misschien de kabel van de koptelefoon stuk. Al met andere oortjes/koptelefoon geprobeerd?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoor je wel het geluid aan 2 kanten ?
zoja dan zal het stekkertje er misschien niet vergenoeg inzitten
het kan zijn dat het stekkertje dan alleen voor een andere apparaat geschikt is

er moet aan het stekkertje 2 zwarte ringetjes zitten
in totaal 3 chromen vlakjes
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je niet gewoon een mono plug aan je koptelefoon zitten?
Het verschil is te zien aan de zwarte ringen aan de pen. zie bijgaande afbeeldingen

Toegevoegd na 3 minuten:
O ja, die met twee ringen is stereo
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja maar dan zou je alsnog wel mono geluid hebben, maar aan bijde zijden. nu lees ik dat ze maar aan een zijde geluid heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb de minijack met twee ringen, de onderste.
Het klinkt misschien raar, maar zet eens een mp3-tje op van een oude stereo-opname. Deze opnames uit de beginperiode van het stereo-tijdperk zijn namelijk vaak in extreem stereo waarbij je bijvoorbeeld een gitaar alleen maar links hoort en piano alleen rechts . Mocht je instrumenten uit de mp3 missen, dan geeft ie maar één kanaal door en is volgens mij de aansluiting op de laptop kapot.

Maar probeer het natuurlijk ook eens met een andere koptelefoon, want het kan ook aan de koptelefoon zelf liggen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zou het mijn aansluiting moeten zijn, of er is iets mis met mijn instellingen.
Met andere koptelefoons en oortjes heb ik hetzelfde probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je zoals je schrijft met meerdere koptelefoons en oortjes hetzelfde probleem ervaart is je aansluiting n.a.w. defect.
Alle reacties bij elkaar opgeteld, kom ik tot de conclusie dat je koptelefoon aansluiting van je laptop kapot is (los contact, losse soldering of evt. krom, zodat niet links en rechts contact maken). Als je nu een monostekker zou gebruiken, hoor je wel weer over beide kanalen (hetzelfde) geluid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat denk ik ook ja.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding