Hoe sluit je een ipod/ipad/macbook rechtstreeks aan op je PA actieve speaker?

Hallo,

Ik heb een net nieuwe behringer actieve PA speaker en ik wil graag ook rechstreeks van mijn ipod/ipad en macbook muziek kunnen afspelen. Ik heb met een standaard jack plug aan beide kanten het al geprobeerd. Helaas hoor ik dan maar de helft van het geluid (geen stemmen, beetje midtonen, geen lage en hogetonen) Iemand ideeen?

Alvast hartstikke bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
4K

Het beste antwoord

De Behringer B215D is een actieve speaker met een mono versterkermodule. Hier rechtstreeks een laptop, mp3 speler o.i.d. op aansluiten met een simpel kabeltje zal niet compleet gaan werken.

De Jack ingang die op de speaker zit is alleen geschikt voor gebalanceerde en ongebalanceerde signalen. Signalen in de pro audio zijn in beginsel eigenlijk altijd mono, voor stereo signalen worden meestal 2 aparte XLR kabels gelegd of een multikabel met meerdere aders.

Je kan met een eenvoudige kabel wel een 1 kanaals verbinding maken, er zijn kabels in de handel die rechtstreeks verlopen van minijack naar 2 x XLR (bron 1). Je zou dan eigenlijk 2 van bovengenoemde speakers moeten hebben om een compleet signaal (links+rechts) te kunnen weergeven.

Een andere optie is om een klein mixertje tussen de bekabeling te plaatsen. Je laat dan je laptopsignaal op 2 mono ingangen binnen komen en gaat vervolgens met beide signalen gemixt op een kabel (mono) naar je actieve speaker. Een speciale uitgang zit ook vaak op grotere mixers en wordt dan de 'mono sum' uitgang genoemd, omdat simpelweg alle rechtse en linkse signalen samengevoegd (opgeteld) worden op 1 mono kanaal.
Een kleine passieve mixer is misschien al een goede oplossing in jouw geval. Zie voor een voorbeeld bron 2. Deze mixt maximaal 4 mono signalen naar 1 mono signaal. Je sluit de laptop aan met een kabel als in bron 3 op de mixer en met een standaard jackkabel als in de afbeelding ga je dan van de mixer naar de actieve speaker.

Overigens vind ik dat de verkoper van de speaker je hiermee zeker had moeten kunnen helpen... Beetje service afdwingen mag best! :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je hebt dan wss je jack stekker net iets te diep in de connector gestoken... Of een van de twee tulp aansluitingen is kapot waardoor je een van de kanten geen geluid krijgt. Maar wss is het het eerste wat ik zei. Bij sommige kabels heb ik daar ook last van. De beste kabels van 3,5mm jack naar 2 tulp zijn toch die bij de Action. €0,79 en ze zijn heel goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt maar ik heb het erover dat bij sommige jack pluggen de "ringetjes" (als je begrijpt waar het over heb) net verkeerd gemaakt zijn door fabrieksfout waardoor je dus de jack net te diep in je telefoon stopt en dus niet goed geluid krijgt. Sommige telefoons kunnen ook niet tegen jacks met een derde ring waardoor je ook een raar geluid krijgt.
Wat geinig dat je wel wat hoorde, maar toch niet het juiste (namelijk, zoals je het omschrijft "geen stemmen, geen bassen, beetje middentonen"). Dat komt namelijk door het volgende: in de professionele audio worden gebalanceerde ingangen gebruikt. Die nemen het verschilsignaal tussen twee pennen, bij een 6,3mm Jack-plug zijn dat de tip en de ring. Als je kijkt hoe dat zit bij de 3,5mm mini-jack-plug van je iPod/iPad (of welke hoofdtelefoonaansluiting dan ook), dan staan er op de tip en de ring het links en rechts signaal. Wat jij hoorde is dus het verschilsignaal tussen links en rechts. Omdat bassen en stemmen in het midden te horen zijn, zullen ze bij het nemen van het verschilsignaal wegvallen.
Kortom: koop bij de muziekzaak een verloopsnoertje voor 3,5mm stereo naar tweemaal 6,3mm mono (gebalanceerd of ongebalanceerd, dat werkt allebei).

Succes !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
yep. Voor twee kanalen (stereo) heb je twee van die boxen nodig.