klinkt een THX gecertificeerde AV Surround reciever per definitie beter dan een niet THX gecertificeerde?

Ik vroeg me dit af, ik weet dat het THX gebeuren een zeer sterk keurmerk is en er onder het THX weer verschillende niveau's zijn, maar ik heb nu een Denon AVR2807. Deze is niet THX gecertificeerd. De Marrantz 7300 bijvoorbeeld wel. Zou dit dan per definitie betekenen dat deze Marantz beter klinkt dan mijn Denon? Of kan het ook zijn dat mijn Denon niet aan de keuring is onderworpen?

Ik weet dat geluidskwaliteit grotendeels subjectief is, dus ik vraag niet naar antwoorden als: ''dat moet je zelf luisteren, wij kunnen niet voor jou bepalen wat jij beter vind klinken.'' Dat weet ik en daarom stel ik de vraag in het algemeen, en heb het dus niet over mijn mening of wat ik beter vind, maar wat de (overgrote?) meerderheid (waarschijnlijk) beter vind klinken.

Toegevoegd na 30 seconden:
Vergeet niet, bovenstaande genoemde recievers zijn slechts voorbeelden. De vraag is in het algemeen en betreft alle mogelijk denkbare en zelfs niet denkbare recievers.

Toegevoegd na 1 uur:
Vanuitgaand dat voor beide recievers alle factoren gelijk zijn, denk aan luidsprekers en akkoestiek.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

Aangezien ik vandaag bij een betere audio zaak was, heb ik daar de vraag voorgelegd. Het enige verschil is dat de receiver THX kan weergeven. Het zegt niets over de kwaliteit. Een niet gecertificeerde kan dus ook minstens vergelijkbare kwaliteit afspelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het THX keurmerk is ontstaan toen een beroemde filmregiseur naar zijn eigen film ging in de bioscoop en het geluid in de bioscoop niet conform zijn wensen was.

Hierop heeft hij een keurmerk geintroduceerd, welke een bepaalde kwaliteit garandeerde, maar ook garandeerde dat het geluid van films en muziek, welke ook een THX logo dragen, op de verschillende apparatuur ook zo klinken als de regiseur of de artiest het heeft bedoeld.

Tegenwoordig echter, zijn er zoveel verschillende THX varianten, dat het keurmerk zijn doel voorbij is geschoten, het is tegenwoordig ook niet veel meer dan een marketinginstrument.

Wat THX wel nog garandeert, is dat de apparatuur van behoorlijke kwaliteit is, maar dat zijn de merken waar je over spreekt (Marantz en Denon), toch al zonder enige twijfel.

Ik zou zeggen, beluister beide en beslis op basis van welke jij het beste vind klinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat je dat bijna niet of nauwelijks kunt horen
net als dat je hele duren kabels neemt is het alleen meetbaar
ik heb zelf een yamaha 7.1 versterker en B&W speakerset
en is niet gecertificeerd maar denk niet dat je het verschil hoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geluidkwaliteit is niet subjectief, wat je mooi vind echter wel.
Goede versterkers, met THX en vaak andere systemen aan boord vormen niet de zwakste schakel.
De luidsprekers met goede bekabeling moeten van hoge kwaliteit zijn en zelfs dan is het verschil, behalve in de verschillende beleving van de decoders zelf niet goed hoorbaar.
Dempingfactor, IM vervorming en harmonische vervorming
zijn inmiddels zo goed onder controle dat daar geen "enge dingen "meer te verwachten zijn.
Het probleem zit hem in de luidsprekers, die zijn veel minder doorgeëvolueerd omdat de drivers met veel minder
zorg gebouwd wordt en de karakteristiek met een omgekeerde equalisation weliswaar rechtgetrokken wordt,
maar veel onhebbelijk resonantiegedrag zo versluierd wordt ipv. geneutraliseerd.
Koppel je dergelijke versterkers aan exotische luidsprekers met andere techniek dan gewone luidsprekers, zoals full range magneto-of electrostaten
dan worden de verschillen in versterkers duidelijker.
Dit soort luidsprekers koppelen echter hun genadeloos analytische weergave aan een tweede hypotheek om ze te bekostigen.
Dus is het niet nodig, je zorgen te maken over de versterkers van goede makelij zoals DENON, Marantz en Onkyo met of zonder THX keur.
Richt je bij de aanschaf na versterkers van deze huize maar op je weergevers en fatsoenlijk draad van 2.5-4mm2
Dat bepaalt veel meer wat objectief en subjectief gezien het meeste zoden aan de dijk zet, er van uitgaande dat de rest en vooral ook de opname zelf niet de spelbreker zijn.
Omdat ik zelf dit soort zeer exotisch materiaal bezit, weet ik deze dingen uit ervaring.
Ik hoop niet dat dit schrijven je droevig maakt, dat is niet mijn bedoeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is er juist wel een groot verschil te constateren in dempingsfactor, opgegeven vermogen en vervorming. let vooral op de dempingsfactor van de versterker hoe hoger hoe beter en veel vermogen is ook altijd beter. Daarnaast is de kwaliteit van de surround processor welke is ingebouwd alles bepalend. Maar daar kan ik verder geen advies over geven, dat blijft beluisteren. Zelf heb ik ooit een lexicon surround processor uitgebreid beluisterd voor de sound klonk hij heel mooi alleen de effecten vond ik minder. Zo zijn er ook surround processors die heel goed de effecten doen maar niet zo mooi klinken.