Hoe sluit je in een oude 5.1 surround set aan op ziggo media next?

Ik merk dat wanneer ik surround set aansluit rechtstreeks op de tv dat niet alle speakers het doen.

een jaar geleden
in: Audio
1.1K
LeonardN
een jaar geleden
Wat je nu moet doen is uitleg geven en/of foto's tonen.
Welke uitgangen en ingangen heb je op de bewuste apparaten?
Welke apparaten heb je exact?
In de regel gaat het zo. Ontkoppel alles.
Begin bij Ziggo Media Next.
https://cdn.xingosoftware.com/hifi/images/fetch/dpr_2,w_max,xx_755,l_hifi/https%3A%2F%2Fhifi.nl%2Fgfx%2F20190828141123_Review_Ziggo_Mediabox_Next_3.jpg
D.Audio en HDMI zijn belangrijk. Ik zie een optische uitgang.
HOPELIJK heb je een optische ingang op je 5.1 set. (D.Audio of Optical IN of SPDIF)
Een HDMI INgang op je 5.1 zou nog beter zijn.
BonBonvanJohn
een jaar geleden
Je kunt toch ook gewoon een kabeltje kopen als deze:https://www.onlinekabelshop.nl/media/catalog/product/cache/c18edf4837116843a3f95245084ccb34/o/k/oks-00004-hoofd_12.jpg Tenminste als het een analoge audio output is wat ik zie bij de media next. naast de COAX aansluiting
LeonardN
een jaar geleden
@BBvJ Daar heb je niks aan als je 5.1 geluid wil, dat is namelijk een stereo kabel...

Antwoorden (1)

Oude 5.1 surround set zegt niks. Ik heb een "oude" 5.1 set met HDMI in (meer dan 10 jaar oud), maar er zijn er ook die ouder zijn en dat niet hebben.

Wat van belang is, is welke apparaten welke verbindingen kennen.

Makkelijkst is:

(als alles HDMI IN/OU heeft)
Ziggo MN > HDMI-kabel > 5.1 Set > HDMI-kabel > TV

Als je 5.1 set Optical heeft:

Ziggo MN > Optical > 5.1 set
Ziggo MN > HDMI > TV

En dan wellicht in de Ziggo MN menu's aangeven dat het geluid over Optisch gestuurd moet worden (beeld over HDMI).
===
Afbeelding is voor als het makkelijk is. Alles HDMI.
Het bovenste blok moet de Ziggo MN voorstellen, het onderste de TV.
===
Als je geen HDMI IN op je 5.1 set hebt:
https://i.ibb.co/bbRwFbj/av-receiver-rear-connection.jpg
Toegevoegd op 06 oktober 2022 12:34: tekst
Plaatje bij antwoord
een jaar geleden
popeye
een jaar geleden
@Leonardo ik gaf aan dat ik een oude surround set heb dus geen hdmi erop.
LeonardN
een jaar geleden
Zoals ik al zeg. Ik heb OOK een oude surround MET HDMI. Dus geef dan aan wat je WEL hebt... DAARNAAST geef ik ook een andere methode, namelijk met Optical. Zit dat wel op je 5.1 set?
paulus811
een jaar geleden
+ je hebt echt werk van het antwoord gemaakt, ondanks de gebrekkige vraag.