Kan je nieuwr platen spelen op en oude platenspeler?

Ik heb en oude platen speler van mijn stief opa gekregen waar ik al lang naar zocht maar kan je daar ook nieuwere platen op spelen? Ik luister graag naar oude muziek maar af en toe wat nieuws vind ik ook leuk maar zou dat kunnen? Of klinkt dat dan heel raar? Hij is niet 100 jaar oud ofzo iets van 50 denk ik (weet niet zeker zo ongeveer)

een jaar geleden
in: Audio
1.6K

Antwoorden (1)

Oude langspeelplaten (elpees) en singles worden gespeeld op drie snelheden: 78 toeren, 45 toeren of 33 1/3 toeren. Heel oude langspeelplaten worden gespeeld op 78 toeren, singles op 45 toeren en de meest gangbare elpees op 33 1/3 toeren. Mocht je dus een platenspeler hebben waarop alleen maar 78-toerenplaten kunnen worden gespeeld, dan kan je daarop geen elpees spelen die op 33 1/3 toeren moeten worden afgespeeld. De kans dat je een platenspeler hebt voor 78-toerenplaten is heel klein.

Je kan er (dus) van uitgaan dat je nieuwe platen kan spelen op je oude platenspeler.
een jaar geleden
Sarahvw
een jaar geleden
Heel erg bedankt!
Antoni
een jaar geleden
@Sarahvw, graag gedaan. Waarschijnlijk zit op je platenspeler een knopje waarmee je de snelheid kan instellen: 33 1/3 toeren of 45 toeren. Dat moet je natuurlijk wel goed instellen, anders klinkt de muziek heel raar...
Cryofiel
een jaar geleden
Mijn platenspeler kan ook op 16 2/3 toeren. Geen idee waarvoor...
LeonardN
een jaar geleden
16 2/3 was ooit ook een snelheid.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Grammofoonplaat#Draaisnelheden_en_formaten
Maar in alle formaten zeldzaam.