Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb een versterker met een impedance van 6Ohm, maar kan ik boxen er op aansluiten van 8 Ohm?

Ik heb een versterker met een impedance van 6 Ohm, maar ik wil er graag boxen op aansluiten van 8 Ohm. De boxen die normaal bij de versterker horen zijn 100 watt maar de boxen die ik graag wil zijn 500 of 700 watt (ligt eraan wat het meest geschikt is). Mijn vraag is dus of je je boxen of versterker niet stuk maakt als je de verkeerde impedance aansluit?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Audio
3.5K
TurfGraver
4 jaar geleden
De impedantie zal geen probleem opleveren (hoger is geen probleem).
Versterker levert echter veel te weinig vermogen voor deze luidsprekers.
Hierdoor loop je kans de luidsprekers kapot te maken.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Een luidspreker van 8 ohm op een versterker voor 6 ohm zal iets minder goed presteren omdat de versterker haar energie niet kwijt kan.

Maar dat is het probleem niet. Je hebt kans op clipping. Clipping ontstaat als de versterker te klein is voor de luidsprekers en dan boven zijn eigen vermogen moet gaan werken. En dat is funest voor je luidsprekers. Het vervormde geluid krijgt namelijk extra veel energie in het hoge-frequentiegebied. De spreekspoel van de tweeter kan hierdoor zo warm worden dat hij beschadigd raakt en er permanent mee ophoudt.
(Lees meer...)
4 jaar geleden
Overcapaciteit van de boxen zal niet lijden tot stuk gaan van de boxen of de versterker, maar wat je wel hebt, is vervorming van het geluid bij hoger volume.
(Lees meer...)
jc54
4 jaar geleden
TurfGraver
4 jaar geleden
Dit "vervorming" (clippen van signaal, lijkt op gelijkstroom) is waar meeste luidsprekers van stuk gaan.
In tegenstelling tot wat meeste mensen denken is te weinig vermogen van versterker erger dan te veel. ;)
TurfGraver
4 jaar geleden
p.s. Min is niet van mij (ik min of plus niet). ;-)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding