Kan ik een versterker installeren zonder dat mijn radio een RCA uitgang heeft?

Heb een versterker met rca kabels erbijgeleverd. Alleen mijn radio heeft geen rca uitgang, maar natuurlijk wel luidspreker uitgangen. Is het principe hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Audio
2.2K
TurfGraver
5 jaar geleden
Helaas is antwoord verwijderd.
Daar stond een link in naar een z.g. High-Low converter.
Gevonden: https://www.audiovolt.nl/product/high-low-converter-autoradio-aansluiten-speakers-zonder-versterker-uitgang/
Verhaal er bij is onzin maar ding zal wel doen waarvoor het bedoeld is.
Deze verlaagd de spanning van de luidspreker uitgang naar Line (RCA) niveau.
Je kunt anders ook kijken naar z.g. DI boxen maar dat lijkt mij wat omslachtiger voor jou doel.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hi, bedankt voor je reactie en de bronnen.
SimonV
5 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, Turfgraver.
Ik had m'n antwoord verwijderd omdat ik zelf al wat twijfelde of ik geen onzin kopieerde. Ik ben te weinig thuis op dat gebied.
TurfGraver
5 jaar geleden
Je tip was goed SimonV.
Zie alleen wel vaker onzin in omschrijvingen op websites staan. ;-)
Maar ach, veel kopers hebben ook geen idee. Alleen jammer dat zo'n website niks met de aangeleverde info doet. :/

Antwoorden (1)

Nee, dit is zeker niet hetzelfde RCA gebruikt een signaal van 0,6-1V nominaal met pieken tot zo'n 9V en heeft een aansluitweerstand van minimaal 1000 Ohm nodig.
Een luidsprekeruitgang kan echter wel 90 Volt leveren en heeft een aansluitweerstand nodig van 2 tot 16 Ohm (afhankelijk van de eindtrappen).
Dit gaat dus geheid mis!
Je zou eventueel in geval van nood wel de hoofdtelefoon-uitgang kunnen gebruiken.
Laat dan het volume van de hoofdtelefoon op ca.70% staan, en regel tijdens het luisteren het volume verder met de versterker.
Maar ook deze optie is niet ideaal en zal snel vervorming in de muziek geven.
Overige apparatuur om deze signalen aan te passen zijn er wel, maar het is gewoonlijk voordeliger om gewoon een andere radio aan te schaffen.