Waarom blijft mijn platenspeler hangen aan het eind van de plaat?

Ik heb laatst een platenspeler gebruikt die een lange tijd stil heeft gestaan. Nu merkte ik op dat elke plaat blijf hangen vlak voor het einde. Net alsof de arm te veel weerstand heeft op het eind. Hoe kan ik dit oplossen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Audio
12K
grasmaaier
5 jaar geleden
Wat voor platenspeler heb je precies? En is het een handmatige, halfautomatische of volautomatische.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het gaat om een Akai AP-A2. Er valt verder niks aan in te stellen. Elke plaat blijft hangen op hetzelfde punt. Het gekke is dat als ik een beetje druk uitoefen op de arm, dat deze wel verder gaat. Zodra ik mijn hand weghaal schiet deze terug op de plek waar hij steeds blijft hangen.
grasmaaier
5 jaar geleden
Dit is zo'n platenspeler die automatisch afslaat aan het einde van de plaat, de arm lift en terugbrengt naar de houder. Blijkbaar is daar iets niet goed aan. De platenspeler "denkt" dat ie al aan het eind van de plaat is terwijl dat niet zo is. Dat zou iets mechanisch kunnen zijn maar ook iets in de software. Ik denk niet dat zoiets simpel te verhelpen is.
Ik heb zelf ook eens Akai platenspeler gehad die ook raar ging doen. Het beste is dan om een betere platenspeler te kopen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb ook een AKAI (AP A201) en heb hetzelfde probleem. Na ongeveer 60% van de plaat valt hij in herhaling en kost het extra kracht om de arm verder te drukken en als je hem los laat gaat ie weer terug naar die 60%. Heeft u destijds een oplossing gevonden voor het probleem? Met vriendelijke groet.

Antwoorden (2)

Uiteraard heeft u gecontroleerd of de speler zoveel mogelijk horizontaal staat, de plaat niet beschadigd is, de plaat niet vuil is, er aan de naald geen stof hangt.

De plaat/naald blijft hangen over tijdens het afspelen, gaat niet verder op de plaat.

Stel het balans gewicht van de toonarm af, iets meer in de richting van de naald,
Stel de anti skating af
en test opnieuw.

Lees hier verder:https://www.lpspeler.nl/vinyl-academy/draaitafel-set-up/anti-skating-dwarsdrukcompensatie-wat-en-hoe/
5 jaar geleden
Kennelijk blijft de arm steken op het afslagmechanisme dat er voor moet zorgen dat de platenspeler stopt aan het einde van de plaat.
Aan dit mechaniek zit een pal die heel licht verschoven moet kunnen worden als de arm bijna op het einde is. Zolang de arm kleine bewegingen maakt zal de pal soepel meegeven. Als de arm een snellere beweging maakt in de uitloopgroef dan loopt de arm aan de andere kant van de pal en neemt een pennetje onder het draaiplateau de schakelarm met pal mee en schakelt de motor uit.
Je moet dus kijken of je de pal weer soepel kunt bewegen.