kan iemand mij uitleggen wat -technisch gezien- het verschil is tussen FM ontvangst en DAB+?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Audio
2.1K

Antwoorden (2)

Geen ruis
Radioprogramma's worden tot nog toe bijna uitsluitend via FM of AM beluisterd. De ontvangst is niet altijd even goed. Soms komt er behoorlijk wat (ge)ruis uit het radiotoestel. De analoge signalen zijn hiervoor verantwoordelijk. Op hun weg van de zender naar het radiotoestel komen ze heel wat hindernissen tegen. Hoge gebouwen of het weer kunnen het signaal verzwakken en storingen veroorzaken. Met DAB verloopt de ontvangst ruisvrij.

Heldere geluidskwaliteit
Met DAB klinken de radioprogramma's glashelder. DAB maakt hiervoor gebruik van een speciaal soort van geluidscompressie. Die staat garant voor een hoge kwaliteit van de geluidssignalen.
6 jaar geleden
DAB(+) is een digitaal systeem, welke net als WLAN(WiFi), DVB-T(Digitenne) en het voor ons minder bekende WiMAX gebruik maakt van Orthogonal frequency division multiplexing.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Orthogonal_frequency_division_multiplexing
Orthogonal Frequency Division Multiplexing (OFDM), ook bekend als Discrete Multi-tone Modulation (DMT), is een techniek om data te versturen door gebruik te maken van meerdere smalband gemoduleerde draaggolven met verschillende frequenties. Bij gewone Frequency Division Multiplexing wordt het signaal samengesteld uit meerdere kleinere subsignalen die gelijktijdig op verschillende frequenties verstuurd worden zoals vroeger bijvoorbeeld bij interlokale telefonie gebeurde. Bij OFDM splitst men een bitstroom met hoge bitsnelheid op in een zeer groot aantal parallelle bitstromen met lage bitsnelheid, bij DVB-T bijvoorbeeld zijn er 8192 (8k) stromen met zeer lage bitsnelheid. De subdraaggolven, die de symbolen met lage bitsnelheid versturen, werken op zeer precies bepaalde frequenties. Meestal worden er in de parallelkanalen geen bits maar symbolen verzonden, die uit meerdere bits bestaan. Zo worden er bij QAM-64 6 bits per symbool verzonden en bij QAM-16 4 bits per symbool. De ontvanger gebruikt FFT om de kanalen weer van elkaar te scheiden. Door een uitgekiende keuze van de frequenties en van de FFT timing, wordt onderlinge beïnvloeding van de symbolen (Inter Symbol Interference) in de parallelkanalen voorkomen. De techniek vraagt veel rekenkracht en kan door de dalende kosten van digitale signaalprocessors (DSPs) de laatste jaren op grote schaal worden toegepast.

FM daarentegen is een analoog radiosignaal welke gebruikt maakt van frequentie modulatie en zich bevindt in het VHF-bereik.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Very_high_frequency
Met Very High Frequency of VHF worden frequenties in het radiospectrum aangeduid tussen 30 tot 300 MHz. De radiogolven hebben een golflengte van 1 tot 10 meter en worden daarom ook wel metergolf genoemd. Een andere benaming voor deze frequenties is ultrakortegolf, in het Duits aangeduid als UKW (voor Ultrakurzwelle).