Hoe is het mogelijk om surround geluid te verkrijgen uit een macbook pro via een optische kabel(toslink) ?

Ik heb een 5.1 reciever van Phillips(5000 series) aangesloten op mijn MBP middels een toslink kabel. Nu lukt het mij niet om met het gewone Mac OSX programma om er een surround signaal er naartoe te krijgen. In het menu van Audio/MIDI-configuratie is het alleen mogelijk om een 2-kanaals signaal te selecteren, stereo werkt verder prima over de optische kabel. Er is echter nergens waar ik een 6-kanaals signaal kan selecteren en ook wordt er geen audio uitgezonden wanneer ik er voor kies om een gecodeerd audiosignaal uit te sturen. Is er mogelijk een wijze waarbij het mogelijk wordt om dit 6-kanaals audiosignaal tevoorschijn te halen? Ik betwijfel of het met de compatibiliteit van mijn reciever te maken heeft, aangezien ik via VLC player wel 6 kanaals lijk uit te sturen. Ik wil dit echter ook kunnen met de standaardapplicaties van Mac-OS.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

De geluidskaart in je laptop is stereo. En van 2 kanalen kun je niet met een trucje 6 kanalen (2 voor, 2 midden, 1 center, 1 bas) maken. Wat je wel kunt doen is je versterker instellen op '5 channel stereo'. Het stereogeluid wordt dan ook naar de achterspeakers gestuurd.
paulus811