Maakt het enig verschil in kwaliteit of je muziek op een audio cd brand of op een mp3 schijf?

Er kunnen namelijk ca 100 nummers op een mp3 schijf en maar iets van 18 nrs op een audio cd zijn de nummers op de audio cd daarmee van betere kwaliteit of misschien wel van slechtere kwaliteit

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
1.2K

Het beste antwoord

Een audio CD slaat de muziek op met een bitrate van 1,411.2 kbps.
Als je audio als mp3 opslaat geef je naar welke bitrate de kwaliteit verlaagd moet worden, daarna wordt deze gecomprimeerd. Het is dus niet zo dat een mp3 van 128kbps opgeslagen even groot is als een RAW audio van 128kbps.

Elk verlies is een verschil in kwaliteit maar niet elk kleine verschil is door een mensen oor te onderscheiden.

Toegevoegd na 1 uur:
Als je een Mp3 op een audio CD brandt zal het niet uit moeten maken, kwaliteit was alleen hoger voor je er een Mp3tje van maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Mp3 is mindere kwaliteit want gecomprimeerd. Als je mp3's maakt op 128kbps (kilo bit per seconde) dan is dit voor 9 op de 10 mensen hoorbaar. Het klinkt slechter dan het origineel van CD. Als je mp3's hebt van 160kbps of hoger, is het voor niemand in een blinde test meer hoorbaar. Mijn advies: hou het bij mp3's maar zorg voor minimaal 160kbps bit rate
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt vooral aan de installatie waar je de cd op gaat afspelen, in bijvoorbeeld de auto zal het niet uitmaken.

Als je de muziek als mp3 gedownload hebt, maakt het niet uit, er komt geen informatie bij door ze als cd te branden.

Vanaf 160 a 192kbps horen de meeste mensen geen verschil meer, maar ook dit ligt weer aan de installatie.
Dj's maken gebruik van bitrates tot 320 omdat bij lagere rates een deel van de bas wegvalt. Dat is echter alleen bij zeer zware installaties te horen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onzin, boven een bepaalde bitrate is het niet meer te horen omdat het menselijk oor het niet meer kan horen. Het is niet zo dat een betere installatie daar iets aan verandert. Boven de zeg 160kbps is mp3 zo goed (op beste installatie die er bestaat bijvoorbeeld) dat het niet anders klinkt dan het origineel van CD. Dat van de bas die wegvalt is al helemaal grote onzin, waarom verkondig je die nonsens? De reden dat DJs op een NOG hogere bitrate gaan zitten is dat zij muziek bewerken, knippen, plakken, effecten toevoegen. Dan is een hogere bitrate gewenst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet meteen zeggen dat iets onzin is,
1% van de mensen hoort het verschil met 192 en origineel wel, dus 99% niet, het is dus hoorbaar, maar waarschijnlijk niet door ons. (kan de link niet meer vinden) http://www.wooferbasstest.com/320-kbps-mp3-bass-woofer-test-4-themes/subwoofer-test.html
Een leuke test om te kijken tot hoe laag jouw installatie gaat. (20herz is bij mij nog hoorbaar, 15 net of net niet meer)
Een club-installatie gaat wel iets lager,
deze zeer lage frequenties vallen weg bij een lage bitrate, dat is het hele idee achter mp3: geluid dat je niet hoort weglaten, thuis zal je daar nooit last van hebben.
(dit heb ik van een dj die o.a. in www.doornroosje.nl heeft gestaan, als je een goeie link voor me hebt waarom ik onzin praat graag, dan heb ik hem ook te pakken) meer in jouw straatje:
http://www.eclectro.nl/2008-03-04-audiofielen-opgelet-koopt-kleerhangers
In principe maakt het niks uit of je moet een super stereo installatie hebben van meer dan 1000 euro, dan hoor je misschien het verschil. Maar als je mp3 files als audio cd gaat branden dan maakt het niks uit en als je spelers mp3 ondersteunen kun je er het beste een mp3 cd van maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nogmaals: boven een bepaalde bitrate is het verschil niet meer te horen (neem als voorbeeld maar weer dat je de beste installatie ter wereld hebt). Bij een installatie van 100 euro hoor je wellicht bij 128kbps al geen verschil meer, bij de allerbeste installatie ter wereldm, hoor je bij 192kbps geen verschil meer. Klaar. Tenzij je WEET dat je naar mp3 luistert en niet naar CD, want dan zorgt het placebo-effect er voor dat je denkt verschil te horen. Doe de test daarom altijd dubbelblind.
Het blijkt ook uit de andere antwoorden, 128Kbps MP3bij gemiddelde apparatuur, maar bij GOEDE dopjes/stereo en een fatsoenlijk ontwikkeld gehoor MP3 min 150Kbps.
Omdat de meeste mensen die graag naar muziek luisteren een getraind oor hebben , kunnen we dus volstaan met
150 Kbps, als je jezelf fatsoenlijke dopjes , koptelefoon of GOEDE stereo gunt.
Dat laatste raad ik met klem aan, veel mensen hebben thuis bagger, ook de luidsprekers in TV's zijn echt niet goed, koop desnoods in een tweedehands- of kringloopwinkel een paar goede merkboxen en sluit die op het goedkope setje aan of koop er een goede versterker bij.
Je zult je verbazen, geluid klinkt nooit beter dan de luidspreker waardoor het ten gehore gebracht wordt.