boxen in serie schakelen

ik heb 2 boxen van 120 watt 4 ohm
en 2 boxen 50 watt 8 ohm,

me versterker is 8 ohm, dus die 8 ohm boxen gaan daar goed op.
maar die 4 ohm boxen word moeilijker.

Kan ik het beste de 4 ohm boxen in serie plaatsen,
of bijvoorbeeld 1 4 ohm box en 1 8 ohm box in serie plaatsen,
en dat dan bij allebei?

wat gebeurt er dan met het wattage,
want de versterker heeft inkomend wattage van 360 watt.
en ik heb gehoord dat dat ongeveer 200 watt uitkomend is.

Dus overbelasten moet niet,
daarom mijn vraag wat er gebeurt met het wattage als je 2 boxen in serie plaats.

Of is het gewoon slimmer nog 2 boxen van 8 ohm 50 watt te vinden?
zodat ik gewoon netjes op 200 watt in totaal zit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Audio
3.1K

Antwoorden (4)

Je pint je teveel vast op het vermogen. Dat gaat alleen spelen als je de zaak vol open zet. En je hebt het over grote vermogens, de zaak zal waarschijnlijk dermate vervormen dat het niet leuk meer is. Alleen de duurste installaties kunnen goede weergave geven bij dat soort vermogens, maar de vraag is of je buren en de rest van je buurt dat op prijs stelt.
Het in serie plaatsen van boxen kan. Als je een acht en een vier ohm's box in serie zet, dan heeft die keten bij jou een impedantie van 12 ohm. Aan een eindtrap van 8 ohm kan je versterker zijn vermogen niet kwijt door de misaanpassing, maar je blaast hem er dus niet mee op.
Maar erger is dat je een niveauverschil krijgt tussen de twee boxen door hun verschillende impedanties en verschillende rendement. Je krijgt daar geen goed resultaat mee.
14 jaar geleden
Zet gewoon je 8 ohm speaker inserie met een 4 ohm speaker dan kan je geen speaker en je versterker niet opblazen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het in serie zetten van 4 Ohm en 8 ohm luidsprekers is ongunstig, bij meerwegsystemen, dus boxen met meer dan een luidspreker veranderen de luidsprekers en filters de impedantie (schijnweerstand) voor ieder toon (!)
verschillend.
Parallel zetten is dan nog het beste, de boxen storen elkaar dan minder dan in serie.
Omdat ik aanneem dat de je een stereoset hebt,
is de vervangweerstand dan ongeveer 3 ohm, de meeste goede versterkers kunnen dat wel hebben, ook op volume.
Neem dan wel dik draad en geef iedere luidspreker zijn EIGEN kabel, ivm dempingfactor.

Denk er wel om dat de 4 ohm box 2X zoveel vermogen voor zijn kiezen krijgt als de 8 ohm box.

Bij gelijke gevoeligheid, (aantal dB /W.M) is de 4 ohm box dan 2 maal luider, een verschil wat niet storend is.
Meestal hebben 8 ohms luidsprekers een wat hoger rendement en verdwijnt dat verschil grotendeels.

Als je luid muziek weergeeft, houd dan in de gaten of de versterker niet (te) warm wordt, vervormt of ingrijpt
door zichzelf uit te zetten.

Blijft alles netjes op lage temperatuur en klinkt het goed, dan is de set wellicht stabiel.
Tast eenmalig af tot het punt waar het geluid vervormt en blijf daar dan verder ruim onder.
Moderne versterkers zijn doorgaans 2 Ohm stabiel, dat zetten ze er echter niet op, de moderne IGTB eindtrappen
hebben geen moeite met grote stromen, meestal is de trafo of schakelende voeding de begrenzende factor.

ZET VERSCHILLENDE BOXEN DUS NOOIT IN SERIE, dat kan allerhande ernstige problemen geven , die niet eens hoorbaar hoeven te zijn.
Het gevaarlijkst is hoogfrequet- oscillatie, de versterker geeft dan een onhoorbaar hoge pieptoon die je tweeters
opblazen en vervolgens blaast de versterker zichzelf op.

De beste oplossing is ieder boxenpaar zijn eigen versterker te geven en de versterkers aansturen met dezelfde geluidbron.
Veel plezier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boxen niet in serie zetten. Zet ze parallel. Of liever, haal die kunsten helemaal niet uit.