Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Twee speakers aansluiten op een spreakeruitgang: is dat in orde?

Mijn versterker specificeert zin twee speakeruitgangen als : 8 ohm max 50 watt. Ik heb vier losse speakers van 8 ohm max 50 watt. Wat gebeurt er als ik per uitgang twee van deze speakers aansluit? Gaat dat goed of fout?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Audio
1.4K
TurfGraver
6 jaar geleden
Als je de speakers in serie aansluit gaat het goed (wel minder hard).
Als je ze parallel aansluit loop je kans dat je versterker kapot gaat.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Als de versterkeruitgangen gespecificeerd zijn als 8 ohm dan zul je bij misaanpassing altijd minder vermogen krijgen: bij te lage impedantie (parallelschakeling = 4 ohm) zal de versterker niet voldoende stroom kunnen leveren en daalt het vermogen omdat de interne voedingsspanning instort.
Bij te hoge impedantie (serieschakeling = 16 ohm) zal het geleverde vermogen minder zijn omdat bij de maximale uitgangsspanning de stroom nog maar de helft is van bij juiste aanpassing.
Te lage inpedantie kán de versterker beschadigen, maar dat hoeft niet.
In beide gevallen zal het geluid op hoog volume eerder "vastlopen" en gekraak opleveren, hetgeen weer kan resulteren in het opblazen van de tweeters in de speakers.

Toegevoegd na 3 minuten:
Samenvattend: het kan zolang je niet het volle vermogen van de versterker wilt benutten en je het geluid minder hard op meer plekken hoorbaar wil maken.
Het is beslist zinloos als je harder wilt kunnen draaien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding