kan ik een normale elektriciteits meter ook gebruiken om te controleren of er door zonne cellen opgewekte stroom daadwerkelijk terug geleverd wordt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio

Antwoorden (4)

Nee, dat kan een normale meter niet. Die kan ook niet terugleveren. Daar heb je een speciale elektriciteitsmeter voor voor nodig.
13 jaar geleden
je kan de meter toch gebruiken om de stroom te meten die je terug levert, dus een meter er tussen plaatsen vlak voor de plaats waar je stroom terug levert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Nee, Ed, als je hoofdmeter niet terug kan leveren heeft dat geen zin. En als je hoofdmeter dat wel kan, dan is die tussenmeter overbodig, dan kan je dat daar aflezen.
(minnetje niet van mij)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weer niet goed uitgelegd, ik bedoel dat je zo'n soort meter er toch tussen kan zetten, bij het terugleveren.
Dus heb je dan een hoofdmeter en een extra meter die de teruggeleverde stroom levert.
dan is het opgelost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stroom levert, moet zijn , stroom meet.
De ouderwetse stroommeters met aluminium draaischijven
die het verbruikweergeefsysteem aanstuurt of sturen, met een driefasenmeter, zijn in staat om terug te draaien als de stoom van de verbruiker terug in het net stroomt.
Ik heb eens zo een meter onder handen gehad en als de stroom in tegenfase is van de spanning, dan draait de schijf het mechanisme terig, bij deze meter had het telwerk GEEN tergdraaibeveiliging.
Hoe dit kan, de meter meet het werkelijk geleverde wattage, niet alle gebruikers hebben een ohmse werstand en hebben dan een andere werkfactor, COS Fi genaamd.
DEie is normaal, bij inductieve gebruikers ergens tussen 0 en 1, meestal 0.4 omdat bij inductieven of capacitatieve belastingen de stroom en de spanning uit fase zijnen daardoor de stroom na het hoogtepunt van de spanning komt of andersom.Daarom moeten bij grote inductieve lasten condensatoren de blindstoom verkleinen.
Is de spanning in tegenfase van de stroom dan gaan de wervelstromen in de aluminium draaischijf de andere kant op,
het is wat moeilijk uit te leggen maar een stroommeter is eigenlijk een motor die als je hem stroom vanaf de andere kant geeft, hij andersom gaat draaien.
De omvormers die dat kunnen gaan in fase de 230VAC leveren en pompen de stroom in het net omdat de spanning hoger is dan die van het net.
De (oude) meters die overigens nog steeds in omloop zijn
draaien dus mooi terug.
Nu zullen niet veel memsen meer stroom leveren dan ze zelf gebruiken en is in wezen je besparing maximaal.
Mede daarom zijn de transportkosten voor de stroom nu vaste bedragen. Gaan we straks meer leveren dan betalen we zowel voor het transport naar het net als van het net.,
Zelf vin ik dat niet zo netjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij heeft Ed gelijk, de vraag is echter niet helemaal duidelijk.
De vrager zoekt naar een controle.
Als hij daar een extra meter mee bedoelt dan kan het zeker.
Als je alles aansluit op een groep waar verder niks opstaat. Dan kan je als test alle andere groepen uitzetten, dan weet je zeker dat je niks gebruikt.
De controle meter gaat teller, de gewone meter gaat terugtellen. Als het goed is met dezelfde waardes.