Is het mogelijk geluid zo hard te zetten dat het over de hele wereld te horen is?

En zo niet, wat zou het maximaal mogelijke bereik zijn van geluid?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Audio
1.6K
TurfGraver
6 jaar geleden
Boven de 194dB noemen we het geen geluid meer maar een schokgolf.
TurfGraver
6 jaar geleden
Horen is ook weer zo iets.
Maar ja geluid (als de volume van een schokgolf dusdanig is afgenomen) kan zich over de hele wereld verplaatsen.
Hiier een stuk (in Engels) van zo'n voorbeeld.
http://m.nautil.us/blog/the-sound-so-loud-that-it-circled-the-earth-four-times

Antwoorden (1)

Geluid kan zich over de hele wereld verplaatsen, maar dan is de frequentie wel zo hoog dat een mens dat onmogelijk kan horen, echter somigge diersoorten kunnen dat mogelijk wel. Dat kan ook zeker niet met een gewone speaker daar heb je dan wel een hele grote speaker voor nodig.