Hoeveel stroom staat er op de draad van een luidsprekerkabel (terwijl de muziek draait)? En kun je de draad dan aanraken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Audio
6.2K

Het beste antwoord

Bij een uitgangsvermogen van 100W bij 8 ohm is de maximum spanning 28V bij vol volume. Daarnaast is de maximale stroom die een versterker laat lopen zeer beperkt. Dat kun je wel voelen als je de versterker hard zet, maar in combinatie met de weerstand van het menselijk lichaam is dat niet gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Plus.
Weerstand menselijk lichaam (voet tot hand) 130kOhm.
Bij 28V levert dat een stroom van ca. 0,1mA.
Reddie
6 jaar geleden
Bovendien is de luidsprekeruitgang zwevend.
Één draad aanraken levert totaal geen stroom.
Je moet ze allebei vastpakken om stroom te laten lopen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank je wel.