Is het mogelijk om een drieweg speaker te maken zonder spoelen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Audio
1.2K
TurfGraver
7 jaar geleden
Met "spoelen" bedoelt u scheidingfilters?
Tenzij u elk speaker met een eigen signaal zou voeden, nee. Altans niet zo dat elk luidspreker zijn eigen frequentie gebied weergeeft.

Antwoorden (2)

Ja, electrostatische luidsprekers hebben geen spoelen, maar een vibrerend membraam.
paulus811
7 jaar geleden
Ik neem aan dat je de spoelen bedoelt, zoals die zijn aangebracht in een scheidingsfilter voor het hoog-, midden- en laaggebied. Het is niet aan te bevelen om die weg te laten, aangezien dan je luidsprekers allemaal het volledige frequentiespectrum te verwerken krijgen, terwijl ze maar geschikt zijn voor ieder een eigen deel daarvan. Bv je tweeters krijgen dan ook de bastonen voor hun kiezen, waardoor ze gemakkelijk vernield kunnen worden.