hoe sluit ik een laptop aan op een menpaneel?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Audio
1.3K
capthavoc
7 jaar geleden
Als wat ? besturing van het paneel
of opname/ weergave ? er zitten standaard audio poorten op je laptop Heeft je mengpaneel usb aansluitingen o.i.d ?
zeg maar een usb "printer" kabel ?

Antwoorden (3)

Laptop [audio out]>jack naar tulp of grote stereojack-kabel> Mengpaneel ingang
Mengpaneel [tape out*]> tulp>jack-kabel>Laptop [line in] of [mic in]*

*Of hoe de secundaire uitgang ook mag heten op jouw mengpaneel

*Zorg dat je niet je mengpaneel te hard heb staan bij een mic in, dat zou ruis kunnen geven.

Toegevoegd na 2 minuten:
De eerste zin is dus als je de muziek op je laptop over je mengpaneel wil laten horen. De tweede zin als je muziek op wil nemen wat over je mengpaneel loopt. Beide tegelijk kan ook, maar kan dacht ik voor problemen zorgen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je laptop heeft als het goed is een audio-uitgang. normaliter gebruik je deze voor je oordopjes of om je laptop aan te sluiten op bijvoorbeeld je stereotoren. Als je hem op een mengpaneel wilt aansluiten kan dit door een kabel (zoals hierboven ook al beschreven staat) die in eerste instantie in je laptop uitgang gaat en vervolgens naar je mengpaneel loopt, en daar kan hij waarschijnlijk via een tulip kabel (vaak een rood en wit stekkertje of rood en zwart stekkertje) het mengpaneel in gaat.

Even een punt van aandacht: wanneer je via deze weg de laptop op je mengpaneel aansluit heb je in principe maar 1 kanaal. Wil je echter gaan dj'en met je laptop (en dus meerdere kanalen moeten kunnen gebruiken) adviseer ik je het op een andere manier op te lossen. Dit kan bijvoorbeeld door je stereokanaal op je laptop te splitten (zit vaak wel in dj software als mogelijkheid), en dan de tulipkabel te verdelen over twee kanalen van je mengpaneel (de rode in kanaal 1 en de witte/zwarte in kanaal 2). Op die manier kun je met je computer mixen op je mengpaneel. Wat ook nog een mogelijkheid is, is in plaats van een mengpaneel een dj controller aanschaffen. Daar zitten ook de functionaliteiten op van een mengpaneel, maar dan kun je direct de computer aansturen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik mis hier een belangrijk antwoord wat ik wil toevoegen voor andere mensen die dit zoeken. Als je je laptop aan wilt sluiten op een mengpaneel, kan dat natuurlijk met een mini-jack naar 2x RCA (tulp) kabeltje, maar dit kan storingen geven als je aan het kabeltje komt bijvoorbeeld.

Vaak wordt daarom aangeraden een USB geluidskaart te gebruiken, zie bron. Die heeft namelijk een USB aansluiting, wat een stuk stabieler is. Vervolgens zet hij je audiosignaal vanuit je laptop om naar een audiosignaal voor je mengpaneel. Dus laptop->converter uitgang->mengpaneel