Mijn geluidkaart neemt op alleen van links. Niet van rechts. Hoe moet ik dit oplossen?

Hallo allemaal
Ik gebruik cubase 4 en als geluidkaart m-audio fast ultra. Als ik iets opneem dan neemt het op alleen van links. Ik hoor niet wanneer ik opneem dit verschil maar als ik export naar wma dan hoor ik het pas.
Echt vervelend.
Wanneer opneem dan zie ik ook dat het van links alleen opneemt. Ik wil dit oplossen maar ik weet niet hoe.
Heeft iemand enige idee waarom dit gebeurd?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
1.6K

Het beste antwoord

Dit is best wel een ingewikkelde vraag.
De oorzaak zou in verschillende dingen een oorzaak kunnen hebben.
Maar om te beginnen heb je het over dat je bij het opnemen ziet dat hij alleen links opneemt.
Als de bron mono is (microfoon b.v.) dan moet je in Cubase ook een mono spoor kiezen.
Verder moet je in Cubase de bron (mono) waarvan je opneemt kiezen. (Let ook op dat Cubase goed geconfigureerd is, zie handleiding Cubase)
Als de bron stereo is zal de gekozen input (in Cubase) niet beide kanalen bevatten.
Dit moet je dan ook in de configuratie oplossen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Misschien heb je een monokabel ergens aangesloten?