Hoe verhelp ik een harde "knal" bij het aanzetten van mijn versterker?

Zodra ik mijn versterker (Pioneer sx-450) aanzet krijg ik een hele harde knal te horen. Deze is alleen over de één van de speakers te horen. Wanneer het volume en de bass beide op 0 zijn gezet hoor je hem nog steeds. Toen ik de versterker kocht hoorde je ook wel een beetje een harde tik bij het aanzetten, maar niet zo erg als dat hij nu is. Zodra hij eenmaal aan is heb ik nergens last van, behalve wanneer ik het volume wat omhoog zet. Bij een bepaalde grens geeft hij dan even harde ruis.

Ik ben bang dat deze knallen, al helemaal nu ze zo hard zijn, mijn luidsprekers niet ten goede doen.

Wat misschien ook nog wel opvallend is, is dat de lampjes (behalve de power en stereo) stuk gingen. Ik heb geen idee of dit er mee te maken kan hebben, want deze zijn ook wel aardig oud.

Graag zou ik uit willen zoeken wat er mis is en hoe ik dit kan verhelpen.
Ik heb niet zo veel verstand van dus als het een beetje in alledaagse taal verwoord zou kunnen worden stel ik dat op prijs.

De boxen zijn overigens ook al vrij gedateerd het gaat om een paar 2-way van Philips.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Audio
6.3K

Antwoorden (1)

Ervan uitgaand dat je versterker een klassieke voeding aan boord heeft: het lijkt er sterk op dat de 2 voedings-elco’s door veroudering sterk in waarden verschillen. Bij het inschakelen loopt de inschakel piekstroom uit de trafo/gelijkrichter door beide condensatoren die dan even kort in serie geladen worden. Door de ongelijke waarden van de elco’s bouwen de positieve en negatieve voedingsspanning zich niet gelijkmatig op. Omdat de rest van de versterker nog niet wakker is kan de tegenkoppeling deze piek nog niet onderdrukken en dat geeft die knal in je speakers.
Dit kan ook de oorzaak zijn van het stuk gaan van je lampjes. De voeding gaat bij het inschakelen heel even over zijn nominale spanning heen. Daar houden lampjes niet van.
De beste remedie is het vervangen van de voedings elco’s door 2 nieuwe en gelijke exemplaren.