Kun je een condensatormicrofoon ongestraft aan laten staan?

Ik heb een eenvoudige grootmembraancondensatormicrofoon die op 48V fantoomspanning werkt (een AKG Perception 100 om precies te zijn, maar ik weet niet of dat veel uitmaakt) en door omstandigheden is het lastig om hem los te koppelen. Ik zou hem dus permanent aan willen laten staan. Is dat bezwaarlijk? Het lijkt me niet dat zo'n ding veel stroom verbruikt, giftige dampen, warmte of ozon produceert, maar misschien zijn er andere bezwaren? Trekt het membraan bijvoorbeeld stof aan wanneer er spanning op staat? Of slijt de elektronica? Moet hij af en toe rusten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

Het antwoord is: ja, die kun je continu aan laten staan.
Het ding gebruikt slechts enkele milli-amperes, en daar wordt ie koud noch warm van. En hij gaat er ook al niet eerder kapot van. En dat stof hindert je niet.
Kortom: maak je geen zorgen over dit probleem.
escape
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank, maar van "dat stof hindert je niet" word ik toch nerveus. Bedoel je: het komt toch niet binnen? Of het membraan trekt het niet aan? Of komt er wel degelijk meer stof op doordat hij aan staat maar is dat niet schadelijk voor de kwaliteit?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Stof en vocht zijn toch geen fijne dingen voor condensator microfoons...
De stroom dat de microfoon gebruikt is nihil maar het apparaat welke deze spanning levert? (Is deze niet eenvoudig uit te schakelen en dan de microfoon afdekken?