Hoe weet ik wat voor element mijn platenspeler heeft?

Ik ga binnenkort ook een oude versterker kopen (1 die al een phono aansluiting heeft). Maar maakt het voor de versterker wat uit als ik een MM of een MC element heb? Daarom wou ik het ook even weten wat voor element ik heb.

Thanks!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

MM (Moving Magnet) en MC (Moving Coil) zijn beide elementen die een RIAA- correctie voorversterker nodig hebben om op een gewone versterker via een AUX aansluiting te kunnen worden aangesloten. Versterkers die een eigen Phono- aansluiting hebben, hebben deze voorversterker dus ook meestal aan boord. Helaas niet altijd. Alleen pick-ups met een Crystal element werken direct op Aux ingangen van versterkers zonder voorversterking. Het verschil tussen MM en MC zit hem in de constructie van het element waarbij bij MM de naaldschacht een permanent magneetje binnen een spoeltje laat bewegen wat dan een inductiestroompje opwekt, en bij MC is de naaldschacht aan het spoeltje bevestigd dat dan in trilling komt rond een vast magneetje. Het effect is hetzelfde.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100