Wat is (naar schatting) de maximale grote van een zaal die mijn set speakers met geluid kan vullen?

Mijn setje:
2 x Devine Blist 12D
1 x Devine SUB 118A

Er is me al een aantal keer gevraagd de speakers uit te lenen, nu is het er toevallig nog nooit echt van gekomen. Maar ik vraag me af wat ongeveer de maximale grootte van een zaal is, die mijn speaker-setje nog met geluid kan vullen (voor een feest natuurlijk).

Dit hangt natuurlijk niet alleen van de specificaties van de speakers af, vandaar ook het 'naar schatting'.

Linkje Devine Blist 12D: http://www.bax-shop.nl/actieve-fullrange/devine-blist-12d-actieve-luidspreker-lichtgewicht?gclid=Cj0KEQiA5K-kBRDZ9r71gOvlxOMBEiQAwkK52Oth33enPLHMbolnZd8vVBT_UaVpY8QizZyNDCNxeEEaAr208P8HAQ

Linkje Devine SUB 118A: http://www.bax-shop.nl/actieve-subwoofer/devine-sub-118a-750-watt-actieve-subwoofer

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Audio
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor een feest moet je dus denken aan een spl van 110dB.
Deze speaker kunnen op maximaal volume op 1 mtr afstand misschien 120dB halen (en nee, twee gaan niet twee keer zo hard).
Dus voor een feest op disco volume houdt het schat ik op bij een zaal van 6 bij 6 meter. En dat zal dan op max zijn, wat ik ze niet aan zou doen.

Antwoorden (1)

Het is meer de versterker die dat bepaald, en van invloed zijn ook accoustiek aanwezige mensenmassa etc.
Volume alleen is niet genoeg ..ook kwaliteit moet je berekenen. Daarvoor kun je accoystiek formules vinden bij zaken als b&o of JBL online.
Maar ik zou t gewoon niet doen...ruilen is huilen en (uit)lenen is weenen.
Aan de hand van alleen de specs van je speakers kan op je vraag geen antwoord worden gegeven..sorry.
Ik kan een educated guess doen...ongeveer een zaal ter grootte van de grootste zaal in een stedelijk wijkcentrum of een gemiddelde aula/school kantine moet kunnen...maar of t mooi klinkt...naah denk t niet.