tussen welke getallen loopt het vermogensrendement?

Het is, voor zover ik weet, dat als er bij een speaker een vermogen staat het niet wil zeggen dat dat vermogen er ook daadwerkelijk uitkomt. Nu vraag ik mij, tussen welke (procent)getallen kan het rendement van het vermogen liggen?

Toegevoegd na 3 minuten:
Het gaat dus om het rendement van het vermogen van een speaker. (vergeten in de titel te zeggen)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

Het rendement van luidsprekers wordt uitgedrukt in dB geluidsdruk op 1m afstand bij 1W elektrisch vermogen.

dB is een logaritmische maat. +10 dB betekent een een factor 10 meer vermogen en +3dB is een factor 2 meer vermogen.

Een luidspreker met een rendement van 80 dB heeft voor een geluidsdruk van 100 dB op 1 meter dus +20 dB = factor 10 x 10 dus 100 W nodig. Een luidspreker met een rendement van 97 dB heeft +3dB = factor 2 dus 2W nodig voor dezelfde hoeveelheid geluid.

Dit is een andere rendementsmaat dan de gebruikelijke: nuttig vermogen / ingangsvermogen x 100%.

Het vermogen dat bij een speaker staat is het elektrisch vermogen dat de versterker moet leveren om hem maximaal uit te sturen. De hoeveelheid geluid die er uit komt is dus sterk afhankelijk van het rendement.

Ouderwetse luidsprekers komen niet verder dan 80 dB rendement. Moderne luidsprekers halen een rendement van 90 dB en hoger, tot 97 dB.

zie:
http://www.hifi.nl/artikel/1690/Watt-en-rendement.html