Hoe heet deze luidspreker en waar voor een soort is het(zie foto)?

Ik vroeg me af wat voor luidsprekers dit zijn(zie foto) ze worden op paardenconcoursen gebruikt voor achtergrond muziek en omroep. En hoe heten deze? Waar kan ik ze kopen? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Audio
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is een zelf gemaakte speaker. Zeg dit niet met zekerheid maar daar lijkt het wel op.. misschien even vragen aan de eigenaar ? Gr, ItssNicoo

Het beste antwoord

Speakerzuilen die verticaal geplaatst worden stralen het geluid in een horizontaal vlak af door de interferentie van het veelvoud van speakers in de zuil. Het geluid wordt dus efficiënt over het publiek verspreid terwijl er weinig geluid omhoog "verdwijnt".
Meestal zijn dergelijke zuilen hoogohmig zodat er lange dunne snoeren gebruikt kunnen worden zonder vermogensverlies: de versterker levert zijn vermogen bij een relatief hoge spanning met een lagere stroomsterkte. Een dergelijk systeem wordt 100 Volt genoemd, waarbij je veel speakers parallel op honderden meters dunne kabel kunt aansluiten. In de zuil zelf zit een transformator die de hogere spanning omlaag transformeert om op de laagohmige speakers van de zuil te werken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste koosknip, Bedankt voor uw super uitleg. Ik weet toevallig dat dit inderdaad een 100v systeem is en ook voor lange afstanden word gebruikt. Zij gebruiken 1,5mm kabel, zou 2,5mm dikte ook goed zijn voor hetzelfde kwaliteit geluid als 1,5 mm dikte? Mvg jurvank
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De kwaliteit zal niet veel uitmaken, dat is sowieso minder van belang bij 100V omroepinstallaties. 2,5 mm kabel is wat duurder (en zwaarder) maar zal geen hoorbare verbetering geven.

Andere antwoorden (1)

Zo'n model noem je klankzuil speakers, worden vaak voor omroep versterking(voornamelijk stem) gebruik. Worden nog volop geleverd