hoeveel watt heeft mijn versterker nodig voor mijn speakers?

Ik heb thuis Kenwood speakers staan, 2 kleine van 100 watt, 1 subwoofer van 100 watt en 2 grotere van 100 watt en ik wil er een versterker voor kopen maar ik weet niet hoeveel watt de versterker mag hebben en wat de gevolgen zijn als ik een versterk neem met een te grote watt uitgang. Kan iemand mij hierbij helpen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Audio
4.5K

Het beste antwoord

Hallo Rens,

allereerst moet je kijken of die 100 W van je speakers de piekbelasting is of de continu belasting. Ten tweede kun je je afvragen of je echt 100 W aan volume door alle boxen wilt gaan sturen. In de praktijk zit je met 20 a 40 W al op een goed geluidsniveau.
Als stelregel kun je aanhouden dat de versterker goed is afgestemd op je boxen als die 50% van het (continu) vermogen van de boxen heeft. Niet dat je met proberen niet verder zou kunnen komen, maar als je de boxen maximaal gaat belasten, gaat het geluid nogal vervormen.
Zelf speel ik geluid vanaf een 60 W versterker af op boxen die een continu belasting van 170 W kunnen hebben, en ik zet het volume nooit voluit. daardoor heb ik een uitstekend geluid in de kamer. Bijkomend voordeel: als je jouw boxen minder belast gaan ze ook langer mee. Kenwood heeft een goede reputatie dus je zult hier vast goed mee zitten.
een tip: door de boxen met flink dikke kabels aan te sluiten op je versterker krijg je een beter geluid en belast je de versterker ook minder. veel succes ermee!
Willem
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Willem, Op de speakers staat: 100w max.
Maar hoeveel watt zou er dus maximaal opkunnen zonder ze op te blazen en zonder dat ze clippen?
Ik houd er wel van om ze erg hard aan te zetten dus ik wil die 100 Watt er eigenlijk wel uit willen halen. Ik heb ook gelezen dat je de 1.5/2.0 regel moet toepassen en dat je het kon vergelijken met een gewicht van 60kg, iemand die het net kan tillen heeft er meer moeite mee dan iemand ook 100 kilo kan tillen dus ze bedoelden dat als je een 100 watt versterker hebt dat die meer moeite moet doen om die 100 watt te produceren. En moet ik kijken naar de watt per kanaal of de hele speaker?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Rens,
Wat je zegt over die 60 en 100 kilo, klopt. Ik zou zelf niet proberen wat het maximum is, omdat het risico dat je de box(en) opblaast zeker aanwezig is. En idd kijken per kanaal. Natuurlijk kun je het eerst eens met 70, dan 80 enz. proberen maar het risico op schade neemt dan wel toe en het geluid zal er niet mooier op worden. En nogmaals, is die 100 W piekbelasting of continu vermogen (dat is echt belangrijk, misschien kun je dit op de site van Kenwood vinden wanneer je het type van je speakers opgeeft).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Willem, Nog bedankt voor de reactie, en ik zou niet weten of het het piek of continue vermogen is, het enige dat ik weet is dat er op staat van 100w max. Op de site valt niks te vinden verder, dus zou ik er nog op een andere manier achter kunnen komen? Rens
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En als het continue zou zijn zou dat betekenen dat er nog meer watt op kan dan die 100?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de piek (max) 100W is zal de RMS mogelijk rond de 40W zijn.
Voor een versterker moet elk uitgang de benodigde vermogen kunnen leveren. (optellen wordt vaak gedaan maar is onzin)
Dus een versterker welk op elk uitgang iets van 60W kan leveren is fijn.
Leesvoer: http://www.bt-studio.nl/forum/viewtopic.php?f=32&t=139&p=390#p390